Wat kun je hier als vereniging mee?
Voorbeeld 1 - ledenwerving
Stel je bent een potentieel lid en je komt op de website van een vereniging terecht die je interesseert. Je klikt op de pagina “lid worden” en je vraagt hier meer informatie aan. Uiteraard vul je je naam en e-mailadres in en op dat moment word je opgenomen in de automatische “funnel” of “flow”.
Als vereniging heb je aan de achterkant een reeks aan informatieve e-mails voor deze persoon klaarstaan. Over de inhoud van deze e-mails is vooraf heel goed nagedacht. Je voorziet dit potentiële lid via deze reeks van e-mails van allerlei informatie, zoals de voordelen vertellen om lid te zijn, de successen die de vereniging boekte over een bepaalde periode of verrichtte lobby-inspanningen. Bestaande leden zelf aan het woord laten is ook een goed idee. Neem de tijd om hier met een team goed over na te denken. Houd de behoefte van het potentiële lid in het achterhoofd en sluit altijd af met een “trigger”, een “call to action”. Je wilt de ontvanger tot actie aanzetten, dat ze het lidmaatschap bestellen bijvoorbeeld. Je bent dus heel bewust potentiële leden aan het bewegen lid te worden, maar dan geautomatiseerd. Zeer waardevol voor jouw vereniging!
Voorbeeld 2 – onboarding nieuwe leden
Je hebt je als nieuw lid aangemeld, hartstikke leuk! Maar in veel gevallen bloed het al snel een beetje dood. Je krijgt wellicht een pakket per post opgestuurd, maar dat is dan ook wel… Zonde! Met Marketing Automation kun je hiermee alle kanten uit en je lid echt welkom laten voelen, ook al is dit geheel voorgeprogrammeerd.
Zorg dat er bij het aanmelden van een nieuw lid ook een reeks e-mails klaarstaat met allerlei informatie die het lid moet of wil hebben. Verspreid dit in de tijd en verras hem of haar elke keer weer met zaken waar het lid wat aan heeft. Of vraag na een tijdje eens of je iets voor ze kunt doen, nodig ze via deze weg uit voor een bijeenkomst en laat ze kennismaken met jouw vereniging. Dit kan je over zo’n lange periode uitsmeren als je zelf maar wilt. Het lid blijft verspreid gedurende deze tijd steeds van je horen en dus blijf je in beeld bij dit lid en ervaart hij of zij echt de toegevoegde waarde van het lidmaatschap.