Marketing Automation voor verenigingen

Met minder inspanning effectiever leden werven

Vandaag de dag is marketing niet alleen verantwoordelijk voor het eerste contact (leadgeneratie). Ook voor het opwarmen van een potentieel lid door hen op de juiste momenten te voorzien van relevante informatie. Marketing Automation kan je hierbij helpen. Maar wat is Marketing Automation nou precies en hoe kan een vereniging dit inzetten? Tijdens onze workshop lichten wij dit toe en laten we praktijkvoorbeelden zien.

Nieuwsbericht Marjeting Automation 1

Wat kun je hier als vereniging mee?

Voorbeeld 1 - ledenwerving
Stel je bent een potentieel lid en je komt op de website van een vereniging terecht die je interesseert. Je klikt op de pagina “lid worden” en je vraagt hier meer informatie aan. Uiteraard vul je je naam en e-mailadres in en op dat moment word je opgenomen in de automatische “funnel” of “flow”.

Als vereniging heb je aan de achterkant een reeks aan informatieve e-mails voor deze persoon klaarstaan. Over de inhoud van deze e-mails is vooraf heel goed nagedacht. Je voorziet dit potentiële lid via deze reeks van e-mails van allerlei informatie, zoals de voordelen vertellen om lid te zijn, de successen die de vereniging boekte over een bepaalde periode of verrichtte lobby-inspanningen. Bestaande leden zelf aan het woord laten is ook een goed idee. Neem de tijd om hier met een team goed over na te denken. Houd de behoefte van het potentiële lid in het achterhoofd en sluit altijd af met een “trigger”, een “call to action”. Je wilt de ontvanger tot actie aanzetten, dat ze het lidmaatschap bestellen bijvoorbeeld. Je bent dus heel bewust potentiële leden aan het bewegen lid te worden, maar dan geautomatiseerd. Zeer waardevol voor jouw vereniging!

Voorbeeld 2 – onboarding nieuwe leden
Je hebt je als nieuw lid aangemeld, hartstikke leuk! Maar in veel gevallen bloed het al snel een beetje dood. Je krijgt wellicht een pakket per post opgestuurd, maar dat is dan ook wel… Zonde! Met Marketing Automation kun je hiermee alle kanten uit en je lid echt welkom laten voelen, ook al is dit geheel voorgeprogrammeerd.

Zorg dat er bij het aanmelden van een nieuw lid ook een reeks e-mails klaarstaat met allerlei informatie die het lid moet of wil hebben. Verspreid dit in de tijd en verras hem of haar elke keer weer met zaken waar het lid wat aan heeft. Of vraag na een tijdje eens of je iets voor ze kunt doen, nodig ze via deze weg uit voor een bijeenkomst en laat ze kennismaken met jouw vereniging. Dit kan je over zo’n lange periode uitsmeren als je zelf maar wilt. Het lid blijft verspreid gedurende deze tijd steeds van je horen en dus blijf je in beeld bij dit lid en ervaart hij of zij echt de toegevoegde waarde van het lidmaatschap.

 Waarom deze workshop volgen?

  • Je leert hoe je met minder inspanning, grotere successen kunt halen
  • Je leert hoe je beter inzicht krijgt in gedrag en interesses van (potentiele) leden
  • Je ontvangt praktische informatie en inspiratie om beter te communiceren met je leden
  • Je krijgt inzicht in technische mogelijkheden

Doelgroep

Evenement voor directeuren, managers en medewerkers van ledenorganisaties, federatie, beroeps- en brancheorganisaties. Deze sessie houden wij bewust in een kleinere sessie van max. 30 personen zodat ook onderling ervaringen uigewisseld kunnen worden en we in kunnen gaan op jouw specifieke situatie.

Lees meer over onze nieuwe dienst m.b.t. Marketing Automation

Schrijf je nu in!

Programma

09.30 uur

Ontvangst

09.45 uur

Start en introductie aanwezigen

10.00 uur

Marketing Automation voor verenigingen
Met minder inspanning effectiever leden werven

11.00 uur

Pauze

11.15 uur

Voorbeelden Automation flows voor verenigingen
Ontwerpen en opzetten van een passende flow

11.40 uur

In 8 stappen tot het afronden van een succesvolle flow
Hoe verloopt een dergelijk proces en waar moet je rekening mee houden?

11.55 uur

Round up & vragenronde

12.15 uur

Lunch

13.00 uur

Einde

Wanneer? 
27 maart
Kosten?
Geen, deze bijeenkomst is kosteloos.
Locatie
De Olifant / Straatweg 1 / Breukelen.

*Indien je onverwacht verhinderd bent, kun je je altijd kosteloos laten vervangen door een collega. Uiteraard horen wij dit graag op tijd. Indien je geen vervanger hebt en je minder dan 1 week voor tijd afmeldt zijn wij genoodzaakt gemaakte kosten in rekening te brengen m.b.t. locatie & lunch (€ 35,-). Door aan te melden ga je akkoord met de vermelde voorwaarden.

Voor meer informatie over dit event kunt u contact opnemen met Minke van Dooremalen.

Schrijf u nu in!
Laat uw gegevens achter onderaan deze pagina, graag tot ziens!