fa-cogs

Marketing Automation

Vandaag de dag is marketing niet alleen verantwoordelijk voor het eerste contact (leadgeneratie). Ook voor het opwarmen van een potentieel lid door hen op de juiste momenten te voorzien van relevante informatie. Marketing Automation kan je hierbij helpen. Maar wat is Marketing Automation nou precies en hoe kan een vereniging dit inzetten?

Marketing automation betekent het helpen van prospects, of in jullie geval leden, in het aankoopproces door het automatiseren van relevante content met als doel om leadconversie te verhogen. Dat is een hele mond vol dure woorden. Het komt eigenlijk hierop neer: zorgen dat de juiste content op het juiste moment bij de juiste persoon terechtkomt.

Automation heeft als doel:

  • Het in kaart brengen van profielgegevens van leden en potentiële leden door het inzetten van tracking. Zo kun je meten wat een individu doet en dit opslaan in een database om alles terug te kunnen vinden.
  • Het automatiseren van herhalende taken die de efficiency verhogen en menselijke fouten voorkomen.
  • Het verwerken van grotere aantallen gegevens.
  • Je bezoeker door zijn/haar customer journey begeleiden en ze te verleiden een lidmaatschap (of product of dienst) van jouw vereniging af te nemen.

Laat je niet afschrikken door het "commerciële karakter". Marketing Automation wordt steeds vaker ingezet bij bedrijven maar vergis je niet, ook voor verenigingen is dit zeer interessant!

Wat kun je hier als vereniging mee?

Voorbeeld 1

Stel je bent een potentieel lid en je komt op de website van een vereniging terecht die je interesseert. Je klikt op de pagina “lid worden” en je vraagt hier meer informatie aan. Uiteraard vul je je naam en e-mailadres in en op dat moment word je opgenomen in de automatische “funnel” of “flow”.

Als vereniging heb je aan de achterkant een reeks aan informatieve e-mails voor deze persoon klaarstaan. Over de inhoud van deze e-mails is vooraf heel goed nagedacht. Je voorziet dit potentiële lid via deze reeks van e-mails van allerlei informatie, zoals de voordelen vertellen om lid te zijn, de successen die de vereniging boekte over een bepaalde periode of verrichtte lobby-inspanningen. Bestaande leden zelf aan het woord laten is ook een goed idee. Neem de tijd om hier met een team goed over na te denken. Houd de behoefte van het potentiële lid in het achterhoofd en beantwoord de vraag ‘what’s in it for me’ zo optimaal mogelijk. 

Openen mensen bepaalde mailings niet dan stuur je een automatische reminder. Men kan zich uiteraard altijd afmelden als ze de content niet meer interessant vinden. 

Sluit altijd af met een “trigger”, een “call to action”. Je wilt de ontvanger tot actie aanzetten, dat ze het lidmaatschap bestellen. Dat kan een korting zijn op een eerste jaar lidmaatschap bijvoorbeeld. Je bent dus heel bewust potentiële leden aan het bewegen lid te worden, maar dan geautomatiseerd. Zeer waardevol voor jouw vereniging!

Voorbeeld 2

Je hebt je als nieuw lid aangemeld, hartstikke leuk! Maar in veel gevallen bloed het al snel een beetje dood. Je krijgt wellicht een pakket per post opgestuurd, maar dat is dan ook wel… Zonde! Met Marketing Automation kun je hiermee alle kanten uit en je lid echt welkom laten voelen, ook al is dit geheel voorgeprogrammeerd. 

Zorg dat er bij het aanmelden van een nieuw lid ook een reeks e-mails klaarstaat met allerlei informatie die het lid moet of wil hebben. Verspreid dit in de tijd en verras hem of haar elke keer weer met zaken waar het lid wat aan heeft. Of vraag na een tijdje eens of je iets voor ze kunt doen, nodig ze via deze weg uit voor een bijeenkomst en laat ze kennismaken met jouw vereniging. Dit kan je over zo’n lange periode uitsmeren als je zelf maar wilt. Het lid blijft verspreid gedurende deze tijd steeds van je horen en dus blijf je in beeld bij dit lid en ervaart hij of zij echt de toegevoegde waarde van het lidmaatschap.

Hoe werkt het?

Het proces gaat middels "lead nurturing", het geautomatiseerde proces dat ervoor zorgt dat een lead zich steeds verder verplaatst door de “salesfunnel”. Met, uiteraard, een aankoop als hoogtepunt. In feite 'verzorg' je een lead (aspirant lid b.v.) tijdens het proces van kennismaking tot lidmaatschap.

Lead nurturing is in vele opzichten een (geautomatiseerde) simulatie van het gesprek dat een potentieel lid zou hebben met een verkoper of regiomanager. De berichten bereiden het potentieel lid langzaam voor om lid te worden. Vaak stuur je content met informatie en uitleg, met de bedoeling om 1-op-1 contactmomenten te creëren. Zo kun je de keuze optimaal sturen.

Hoe beter ingerichte e-mail flows des te minder (losse) nieuwsbrieven verstuur je. Want:

  • Lead nurturing richt zich op één persoon.
  • Bij lead nurturing verstuur je de e-mails automatisch.
  • Bij nurturing kijk je minder naar algemene open- en klikratio’s.
  • Bij lead nurturing volg je het gedrag en de interesses van individuele leads.

Na "lead"scoring is het mogelijk om nieuwe of aspirant leden over te zetten naar de verenigings CRM of ledenadministratie.

Keuze softwarepakket

Wil je met marketing automation aan de slag, dan is het kiezen van de juiste software lastig. Er zijn meer dan 400 pakketten te verkrijgen!

Omdat CCI Groep het belang en de mogelijkheden inziet van Marketing Automation voor verenigingen (werven en retentie) zijn wij een samenwerking aangegaan met een partij die deze automatische "flows" voor je kan inrichten en uit handen neemt.

Graag denken we met jullie mee met hoe zo'n flow voor jullie vereniging ingericht moet worden en welke content het moet bevatten om jullie doel te bereiken. Neem vandaag nog contact op en zorg voor meer nieuwe lidmaatschappen en/of meer tevreden leden dankzij dit geautomatiseerde proces wat ook werk uit handen neemt (en dus tijd oplevert) van jullie bureaumedewerkers! 

Probeer het zelf eens uit!