Zet data in om je meerwaarde te tonen aan (potentiƫle) leden

Data analyse voor verenigingen

Als branche- of beroepsvereniging bied je een grote meerwaarde aan je leden. Soms is het lastig om dat inzichtelijk te maken. Natuurlijk deel je veel informatie op je website, maar écht overtuigen doe je door je data slim in te zetten. In dit artikel lees je hoe je dat doet.

Zet data in om je meerwaarde te tonen aan (potenti

Meten = weten. Breng je activiteiten in kaart.

Waarom worden professionals of organisaties lid van je vereniging?

  • Omdat je goed lobbywerk verricht,
  • Je leden op een zinvolle manier met elkaar in contact brengt,
  • Vanwege bijscholingscursussen of opleidingstrajecten,
  • Je een helpdesk hebt voor branche specifieke vragen,
  • Interessante artikelen in een tijdschrift of online productie,
  • Een keurmerk waarmee je leden meer klanten krijgen.

Die meerwaarde kun je meten. Hoe vaak worden de artikelen op je website of in je nieuwsbrief bijvoorbeeld gelezen? Wat is de opkomst bij bijeenkomsten? Over welke onderwerpen heeft je helpdesk vragen beantwoord? En hoe vaak bellen de leden? 

Hoe specifieker je data, hoe beter. Zorg ervoor dat je deze kunt uitsplitsen naar onderwerp, regio, organisatiegrootte, of zelfs tot op het individu.

Wie heeft er nog zin in ellenlange Excellijstjes?

Nu is er in een ledenorganisatie altijd wel iemand die een lijstje bijhoudt in Excel. Bijvoorbeeld met opkomstcijfers. Over de jaren kan zo’n lijstje uitgroeien tot een gedrocht met vele tabjes en kleuren. Wie heeft er dan nog zin om mee te werken? Data analyse kan een stuk slimmer. 

Bij onze eigen uitgebreide verenigingssoftware maken we daarom gebruik van het Business Intelligence platform Qlik Sense. Daarmee kun je data uit een groot aantal bronnen (helpdesk, website, ledensysteem enz.) eenvoudig visualiseren op een dashboard.

Lid 360

Voorbeeld: Gebruikscijfers bij jaarlijkse factuur

Een directeur registreert de organisatie/onderneming als lid van een branche organisatie. Haar medewerkers zijn daarom (indirect) lid. Misschien bezoeken ze bijeenkomsten, zoeken ze online informatie op en nemen ze contact op met je vraagbaak. 

Maar hoe weet de directeur dat? Misschien vindt ze je diensten helemaal niet zo nuttig. Heeft ze er nog nooit gebruik van gemaakt. Ze overweegt zelfs om de (volgens haar vrij forse) contributie op te zeggen. 

Wat nu als je op de maandelijkse of jaarlijkse factuur alle contactmomenten vermeldt? Cijfers over de bijeenkomsten die ze hebben bezocht? Of hoe vaak ze op de nieuwsbrief hebben geklikt? 

Handmatig zou je deze cijfers nooit per vereniging kunnen verzamelen. Maar met de juiste software kun je het proces automatiseren en toon je als vereniging daarmee je meerwaarde aan. De directeur besluit om lid te blijven. En als vereniging heb je tevens interessante informatie voor het bestuur en leden paraat.

Zijn er nog meer manieren om als vereniging je meerwaarde aan te tonen met behulp van data?

Waarom geen onderwerp specifieke cijfers publiceren in je nieuwsbrief of op je website? Je zou ook binnenkomende telefoongesprekken kunnen loggen of de disciplines die worden behandeld tijdens bijeenkomsten. 

Er is heel veel mogelijk. Benieuwd hoe je dat bij je eigen vereniging precies kunt inrichten? We hebben een lijstje voor je gemaakt over wat je met data-driven besluitvorming kunt bereiken

Wil je hierover met ons persoonlijk in contact? Dat kan uiteraard ook, stuur een mail naar Rob Eskes en maak vandaag nog een afspraak.