Strategische keuzes

Regelmatig kom ik bij professionele ledenorganisaties over de vloer en praat met hen over de uitdagingen die zij als organisatie hebben. Hier hoor ik dat ze nog meer de meerwaarde van de vereniging zichtbaar willen maken. Of dat ze een goed beeld willen hebben van de interesses en activiteiten van de leden, zodat ze daar correct op in kunnen haken met nieuwsbrieven, bijeenkomsten etc. Andere organisaties vinden het tijd voor een frisse uitstraling door middel van een nieuwe website met ledennet. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Conclusie is dat elke organisatie op de een of andere manier in een veranderingsfase zit.

blog strategische keuzes Rob Eskes

Veranderen en vernieuwen
Dat veranderen nog steeds een hot item is, blijkt uit het feit dat Nyenrode meerdere masterclasses over veranderingen binnen verenigingen organiseert. Nu was ik laatst deelgenoot van de tweede masterclass en werd geïnspireerd door het verhaal van de manager innovatie bij een grote branche organisatie. Zij legde met veel enthousiasme uit hoe haar organisatie continu bezig is om hun vernieuwende activiteiten vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Daarbij verliezen ze geen moment hun vijf strategische pijlers uit het oog. Een van de pijlers viel op naast de gebruikelijke als belangenbehartiging, namelijk Business Intelligence. Oftewel hoe kan ik mijn data strategisch inzetten voor mijn organisatie.

Nyenrode masterclass

 

Ledenkennis
Op de juiste wijze data verzamelen is dan wel een vereiste. Een goed CRM systeem kan hiervoor de oplossing zijn. Op de website van Frankwatching las ik een artikel met de titel CRM: achterhaald principe of sterker dan ooit?” Daarin werd benadrukt dat CRM een strategie is, die door de hele organisatie ondersteund dient te worden. De schrijver benadrukte (red. klanten zijn veranderd in leden) het belang van ledenkennis. Door het opbouwen van diepgaande inzichten over de leden, hun gedrag, behoeften, tevredenheid, waarden en potentiële waarden, kan de organisatie de beste benadering van de leden bepalen. Het stuk werd afgesloten met de zin dat er met een frisse blik gekeken moet worden naar alle fasen van de nieuwe customer journey, met alle chaotische dynamiek.

CRM beleid
Een dergelijk artikel bewijst wederom wat het belang van een goed CRM systeem is. Tijdens onze workshops in maart beaamde de externe spreker én community manager Peter Staal dat een CRM tevens essentieel is om een community op te bouwen. Interessant genoeg ontstond daarop de discussie dat veel verenigingen wel een CRM hebben, maar dat de gebruikers niet inzien wat het nut is van bijvoorbeeld het loggen van contactregistraties. De visie van CCI Groep is dat het van belang is dat de gebruikers (lees medewerkers) weten wat de organisatie met die gegevens doet. Dat motiveert iedereen om alles correct bij te houden. En als je wilt dat iedereen op dezelfde manier met het CRM werkt, dan is een goed CRM beleid van belang (tip van onze klantmanager).

verenigingssoftware


Ferrari vs Livits

Laatst sprak ik een manager ledenadvies van een andere grote brancheorganisatie en hij beaamde dat een CRM beleid noodzakelijk is. Daarbij achtte hij het van belang dat het CRM systeem makkelijk in gebruik dient te zijn. Zijn uitspraak sloot direct aan op het antwoord dat ik van mijn collega’s kreeg, toen ik vroeg waarom men voor onze all-in-one software pakket Livits zou kiezen ten opzichte van andere pakketten in de markt. Het antwoord dat ik kreeg was er eentje die tot de verbeelding sprak, waarbij Livits vergeleken werd met een stationwagen.

“Sommige systemen zijn net als een Ferrari. Die zijn leuk als je ermee om kunt gaan, zien er gaaf uit en je bent altijd als eerste weg bij het stoplicht. Kun je al die PK´s niet aan, dan vlieg je er bij de eerste bocht uit. En hoe praktisch is deze als je boodschappen gaat doen? Je kunt dus beter een stationwagen hebben, waarmee je veilig bij je eindbestemming komt. Daarbij is deze heel erg praktisch en iedereen kan er prima mee rijden.”

Uit deze metafoor blijkt dat wij het belangrijk vinden dat de bureaumedewerkers, die dagelijks met het systeem werken, een bijdrage kunnen leveren aan de strategische doelstellingen. Uit de praktijk is gebleken dat de medewerkers hierdoor meer plezier krijgen in het loggen van contactregistraties.

Uiteindelijk kiest u voor het pakket dat het beste bij uw strategie, organisatie en medewerkers past. Veel wijsheid toegewenst bij het maken van deze strategische keuze! Heeft u vragen? Mail of bel me gerust.