SEO, even vergeten?

Het is mogelijk niet iets waar je dagelijks mee bezig bent, maar tegelijkertijd enorm belangrijk: SEO, Search Engine Optimalisatie of gewoon in het Nederlands, zoekmachine optimalisatie. Het is op komen zetten als een hype en niet meer weg te denken voor iedereen die zich met een website bezighoudt. Als het aan je aandacht ontsnapt, kan dat grote consequenties hebben. SEO even vergeten betekent dat je bezoekers mis kunt lopen.
 
Hoe pak je SEO weer goed op? Waar moet je allemaal aan denken? Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen binnen SEO? In deze blog geef ik zeven praktische handvatten om hiermee aan de slag te gaan.

Nieuwsbericht SEO

 

1. Kijk met een frisse blik naar de meta-data van je pagina’s

Zoekmachines leiden sneller naar je site als ze zien waar de pagina over gaat. Hiervoor wordt er onder andere naar de meta data gekeken. Als je al iets met SEO hebt gedaan, ben je hier vast al bekend mee. Een goed moment om er gewoon weer met een frisse blik naar te kijken en te onderzoeken of alles nog up-to-date is.  Denk hierbij aan de volgende elementen:

  • Titel van de pagina: zorg altijd voor een pakkende en duidelijke titel van maximaal 60 karakters.
  • Meta omschrijving: zorg voor een goede omschrijving van de pagina van circa 300 karakters.
  • Social Media: geef specifieke data mee aan social media. Dit is recentelijk ook mogelijk gemaakt binnen Livits.

2. Stop met keywords, zorg voor goede inhoud en code opbouw

Een vergissing die nog vaak wordt gemaakt, is het gebruik van keywords. Het gebruik van keywords wordt afgeraden. Google past deze niet meer toe. Er zijn zelfs zoekmachines die het afstraffen wanneer keywords onjuist ingevuld worden.
 
Hoe worden dan je zoekwoorden bepaald? Een zoekmachine leest de code van de hele pagina en bepaalt aan de hand van de inhoud de zoekwoorden. Een goede inhoud en code opbouw helpt hier dus bij. Verder zijn er nog een aantal technische meta tags. Dit zijn bijvoorbeeld tags om aan te geven dat een website responsive is. Een ander voorbeeld is een instructie voor de zoekmachine.

3. Zorg voor gebruiksvriendelijke URL’s

Zowel je bezoeker als zoekmachines zijn er gek op, de gebruiksvriendelijke URL. Hiermee wordt bedoeld dat de URL logisch is en dat je ook kunt terug navigeren via de URL. Als voorbeeld moet de URL /onderwerpen/onderwerp1 informatie tonen over onderwerp 1, en moet de pagina /onderwerpen het overzicht tonen van alle onderwerpen.

4. Kijk goed naar de inhoud

SEO is niet alleen een technische aangelegenheid. Van groot belang is de vraag of je op de pagina’s direct kunt zien waar de pagina over gaat. Stel jezelf de vraag of het voor een nieuwe bezoeker snel duidelijk is waar de pagina over gaat. Deze vraag hoef je niet alleen aan jezelf te stellen. Je kunt hier ook de mening van andere personen, bijvoorbeeld je klant of collega, goed bij gebruiken.

Verder kun je inhoudelijk bekijken of de belangrijkste woorden van de pagina regelmatig terugkomen in de tekst. Woorden die vaker terugkomen in een tekst (mits de tekst wel van toegevoegde waarde is), worden door zoekmachines als steekwoorden beschouwd.

5. Zorg voor een goede gebruikerservaring

Zoekmachines worden steeds slimmer. Een zoekmachine beloont je als de site goed is voor een bezoeker. Daarom is het goed om soms de focus op SEO even los te laten en je vooral te richten op de bezoeker. Want, doe je dit goed, dan pak je automatisch een hogere SEO-score. Zo zal een responsive website prettig zijn voor de bezoeker. Dat heeft een groot effect op je ranking in de zoekmachine.
 
Uit diverse bronnen blijkt dat Google ook kijkt naar het gedrag van de bezoeker. Komt een bezoeker maar heel even op de site en gaat hij direct terug naar de zoekresultaten? Dan heeft dat een negatief effect op je ranking. Het is dus van groot belang dat de inhoud van de pagina aansluit bij datgene wat de bezoeker graag wil zien. De tijd die de bezoeker binnen de website blijft, wordt ook wel ‘dwell time’ genoemd.
 
Het is aan te raden om een onderzoek te doen onder de doelgroep om te weten te komen wat er nu echt speelt. Uiteraard kun je in Livits ook nader bekijken welke pagina’s er vaak bezocht worden, of welke interesses het vaakst aangevinkt worden. We weten daarmee al wat de leden interessant vinden (Livits kan hier al op inspelen door relevante berichten te tonen aan de bezoeker). Maar hoe zit dat met niet-leden?
 
Stel dat je twee interessegebieden hebt. De eerste interesse is door 20% van de leden aangevinkt, en de tweede interesse door 80% van de leden. Deze informatie kun je ook gebruiken voor niet-leden: de tweede interesse zal ongetwijfeld ook meer spelen voor niet-leden. Zorg dus dat er meer berichten aanwezig zijn van interesse 2 ten opzichte van interesse 1.

6. Overige technieken

Los van de punten waar je inhoudelijk mee aan de slag kunt, zijn er uiteraard ook technische aspecten die een rol spelen. Ik benoem de zaken die een grote rol hierin spelen:
 
Een logische HTML-opbouw
Ten eerste de HTML-opbouw. Dit is de achterliggende codestructuur van de website. Je kunt dit vergelijken met een kast die je thuis hebt staan. In de kast zit van alles. Speelgoed voor de kinderen, reservelampen, accessoires die je niet gebruikt, enzovoorts. Stel je nu voor dat je in de kast mandjes zet, en deze een label geeft. Zo weet je direct waar je moet zijn om iets te pakken. Zo werkt het ook met een goede HTML-structuur. De structuur geeft goed aan wat de header is, wat er inhoudelijk bij elkaar hoort, wat de titel is van de pagina, wat er op een afbeelding te zien is enzovoort.
 
Een snelle laadtijd van de webpagina’s
Ook is de laadtijd van de website van belang. CCI Groep heeft recentelijk een optimalisatieslag gedaan om de laadsnelheid te verbeteren. Hierbij worden diverse resources zo klein mogelijk gemaakt waardoor pagina’s snel laden. Voor nieuwe projecten hanteren we ook een vernieuwde HTML-structuur en andere manier van bouw. Overigens merk je hier als gebruiker vrijwel niets van, behalve dat de website zelf wat sneller zal zijn.
 
Responsive zijn
Verder zijn er nog wat kleinere zaken die technisch een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan het responsive beschikbaar stellen van de website, zodat deze op verschillende apparaten goed gelezen kan worden. Hoewel dit voor velen al een standaard is, zijn er altijd nog websites die niet responsive zijn. Een ander aspect waar zoekmachines naar kijken, is het https-protocol (een certificaat is hiervoor benodigd). Dit is tevens een vereiste in Livits.
 
Zoekmachine helpen met JSON-LD
Wat ook kan worden toegepast, is gestructureerde data via JSON-LD. Hiermee geven we zoekmachines data die gemakkelijk uitgelezen kunnen worden. Google kan hier ook specifieke weergaves van maken. Hoewel de basis hiervan een standaard is, kunnen aspecten per website en zelfs per pagina verschillen. Daarom is hier geen standaardoplossing voor. CCI Groep kan dit op maat toepassen.

7. Nieuwste SEO-aspecten

De techniek op het web gaat razendsnel, zeker ook op het vlak van SEO. Alle bovenstaande aspecten blijven uiteraard van kracht. Er zijn een aantal zaken die vallen onder de nieuwe SEO-aspecten:
 
Mobiliteit en locatie
Hoewel responsive al genoemd is hierboven, blijft het mobiele verkeer stijgen. De meeste websites zijn intussen responsive, maar er zijn nog websites te vinden die dat niet zijn. Deze lopen mobiele bezoekers mis en worden afgestraft door zoekmachines. Naast het responsive maken, kun je uiteraard een stap verder gaan. Bekijk ook eens of je iets met de locatie kunt doen; relevante informatie tonen op basis van de locatie van de bezoeker.
 
Accelerated Mobile Pages
Aanvullend op het responsive, is er een techniek genaamd AMP (Accelerated Mobile Pages). Dit zijn geoptimaliseerde lichtgewicht pagina’s specifiek voor mobiele schermen zonder onnodige opmaak, scripting en overige code. Hoewel we het praktijkgebruik van AMP nog aan het onderzoeken zijn, kan CCI Groep al wel ondersteuning bieden bij het maken van AMP-pagina’s.
 
Pagina’s met een vraag in de titel
Verder speelt de zoekmachines Google steeds meer in op vragen die een bezoeker heeft. Stel je bij Google bijvoorbeeld nu de vraag ‘wat is AMP?’, dan zal je direct een uitleg krijgen zonder een pagina te hoeven bezoeken. Je kunt hierop inspelen door pagina’s te hebben met een vraag in de titel, en het antwoord in het artikel toegelicht. Het blijft echter aan Google of hij dit wel of niet zal oppakken.

Spraak genereert content op maat
Nog een stap verder is het zoeken op stem. Denk aan Siri en Google Home (een apparaat in huis die je met stem kunt besturen) die dit ondersteunen. Dit zal onder het mom van ‘smart home’ verder ontwikkeld gaan worden. Hoe mooi is het dat iemand in huis een vraag stelt en Google het antwoord geeft door content op maat aan te leveren?

Conclusie

SEO is niet iets om even te vergeten. Bekijk het opnieuw, gebruik de zeven aangegeven punten. Zorg dat je de bezoeker steeds meer in de watten legt, investeer in de goede technieken en blijf vooral vooruitkijken. Als CCI Groep hierbij kan helpen, dan horen wij dat graag.

Wil je meer tips in je inbox ontvangen over ledenwerving en ledenretentie? Laat hier dan je gegevens achter en laat zien dat jouw vereniging meerwaarde biedt aan de leden en maak jezelf aantrekkelijk, zowel om bestaande leden te behouden als om nieuwe leden aan te trekken!