Selfservice: zo leer je meer over je leden

Bij een vereniging draait het uiteindelijk natuurlijk om het verenigen. Leden die andere leden helpen of bijstaan. Samen klaar je de klus. Zodra de vereniging wat groter wordt, is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Alle kenmerken, profielen en interesses moeten ergens vandaan komen. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Hoe doet jouw vereniging dat?

Blog Frans Selfservice 1

Efficiënter werken met ledennet

Daar waar veel interactie plaatsvindt, zie je al langere tijd dat bedrijven en instellingen voor het profiel van de klant een selfservicekanaal aanbiedt. Het mes snijdt in die gevallen aan twee kanten. Het bedrijf of de instelling hoeft niet elke mutatie voor de klant of het lid uit te voeren. Het eigen profiel is altijd beschikbaar en dit kun je naar hartenlust aanpassen. Zo vaak hij of zij maar wil.

Jouw ledeninformatie altijd actueel

Op het gebied van interesses en vaardigheden zijn potentieel veel veranderingen. Of deelname aan bepaalde commissies. Wanneer een lid deze informatie zelf kan invoeren en aanpassen, is de kans veel groter dat de informatie ook echt in het systeem komt. En dat het er juist in komt. Opbellen of een e-mail sturen voor de mutatie blijkt voor velen toch net even meer werk. Een andere reden is dat sommige mensen kleine mutaties niet belangrijk genoeg vinden om door te geven. Zelf aanpassen doen ze meestal wel. Zo heeft jouw vereniging altijd de meest actuele, kloppende informatie in het systeem zitten. En die informatie levert weer meerwaarde aan de vereniging.

Blog Frans Selfservice

Personalisatie voor blije leden

Wanneer je de leden actief informeert, bijvoorbeeld met een nieuwsbrief, wil je dat deze ook echt wordt gelezen. Dat gebeurt alleen als de informatie die je stuurt interessant is. Het moet relevant zijn. Een kloppende en actuele administratie met daarin het interesseprofiel van het lid helpt hierbij. En opnieuw, zodra het lid zelf die interesses kan instellen gebeurt het ook echt. 

Denk hierbij aan een cafetaria in Noord-Brabant. Lid van de Koninklijke Horeca Nederland en ontvanger van de nieuwsbrief. Als de KHN een nieuwsbrief met alle denkbare nieuwsitems erin stuurt, dan is de kans groot dat het lid deze niet leest. In het beste geval scant hij de koppen en laat hij het daarbij. Te weinig binding met de onderwerpen. Stel nu dat dit lid wordt ingedeeld qua bedrijfstype of regio en dus alleen nieuws over cafetaria’s of al het nieuws over de regio Noord-Brabant krijgt? Dan is elke nieuwsbrief ineens een feestje. Van ‘gooi maar weg’ naar ‘welk artikel zal ik eerst lezen?’ Met deze ingreep heeft dit lid nog veel sterker het gevoel dat het nuttig is om lid van de KHN te zijn en te blijven.

De vereniging verbindt

Een groot voordeel van een vereniging is natuurlijk dat leden een beroep op elkaar kunnen doen. Maar hoe werkt dat als de vereniging zo groot is dat de leden elkaar niet allemaal kennen? Dan heb je een manier nodig om toch het verbinden in stand te houden. Zodra leden zelf hun expertises opgeven, is dat een verrijking van de informatie. Zowel voor het lid als de vereniging. Voor consumenten is dit ook interessant. Via de verenigingswebsite kunnen ze namelijk eenvoudig leden van de vereniging met bepaalde expertises vinden. Op zoek naar een CV monteur in Friesland? Deze leden van UNETO-VNI zijn in die regio beschikbaar. 

Ook leden onderling kunnen elkaar nu op een simpele manier vinden en verbinden. Stel je bent lid van NVvP en je zoekt een collega in de regio die gespecialiseerd is in Stemmingsstoornissen, dan kun je iemand met deze specialisatie via het ledennet vinden. Op die manier faciliteer en stimuleer je als professionele ledenorganisatie het contact en de kennisuitwisseling tussen de leden.

fransDeze blog is geschreven doorFrans Dubois

Meerwaarde voor de vereniging

Met het activeren van de selfservice in ledennet verhoog je je waarde als professionele ledenorganisatie naar de leden toe. Dat lijkt dubbel, omdat je de leden vraagt dingen zelf te doen, maar de ervaring leert echter dat de leden er veel profijt van hebben. 

Door de personalisatie van het eigen profiel en het aanvullen met interesses en expertise, ben je als vereniging in staat om altijd zeer relevantie informatie te delen en onderlinge contacten te faciliteren. Als kers op de taart kun je, door leden vindbaar te maken via de website, jouw leden ook nog helpen om meer omzet te genereren. 

Op deze manier bewijs je de meerwaarde van het lidmaatschap naar de leden. Zo blijf je interessant, haal je nieuwe leden binnen en behoud je bestaande leden.