Realiseer je dat je als vereniging al een community bent

Donderdag 10 maart en dinsdag 15 maart heeft CCI Groep twee workshop georganiseerd m.b.t. community management. De vraag “Hoe zorg je voor goed community management?” stond centraal. Samen met meer dan 30 verschillende verenigingen hebben we aandachtig geluisterd naar Peter Staal, een ervaren community manager die met zijn eigen bedrijf Memberfirst al voor veel verenigingen deze rol op zich genomen heeft en daarom als geen ander begrijpt welke uitdagingen verenigingen tegenkomen en wat hoe je ervoor zorgt dat leden betrokken worden bij je vereniging en zich actiever gaan opstellen.

Op voorhand waren er diverse vragen zoals "Waarom zouden leden zelf überhaupt actief willen zijn van een online community en wat halen ze hier uit?" of "We willen wel interacteren met leden maar hoe moet dat dan en tot op welke hoogte?"

community verenigingen


Er kwamen diverse tips voorbij en knelpunten van verenigingen werden besproken. Deelnemers zeiden het volgende over de workshop: 

  • ”Het delen van de ontwikkelingen en ervaringen van andere verenigingen hoe ver zij zijn met community management en waar zij tegenaan lopen vond ik heel waardevol. De openingszin was een echte eye-opener, de vereniging an sich is al één grote community.”
  • “Wat een toponderwerp”
  • “Ik kreeg toch een aantal tips waar ik niet bij stil had gestaan dat de impact zo groot zou zijn”
  • “Leerzaam was dat ik me echt besefte dat een community opzetten verder strekt dan het modereren van een platform”
  • “Community management is een kwestie van een lange adem en veel geduld. Het is een essentieel onderdeel van de communicatiestrategie van de vereniging”
  • “Inspirerend!”

Wij zijn verheugd op zoveel positieve reacties en willen jullie als lezers enkele tips niet onthouden:

  1. Reageer binnen paar uur als een lid zijn eerste vraag online post. Op deze manier blijft deze persoon betrokken.
  2. Wees nieuwsgierig naar wat je leden beweegt. Uiteindelijk werk je bij een vereniging voor hen.
  3. Denk niet alleen na over een CRM systeem, maar ook over je CRM beleid.
  4. Vraag leden in kleine stapjes actief te zijn, vraag niet direct of ze voor een heel jaar willen bloggen of zich op een andere wijze willen inzetten voor de vereniging.
  5. Benut de kennis uit je leden en haal dat niet telkens bij externen.
  6. Verhouding voor een succesvolle community: 40% lezers, 40% creators en 20% delers.

Namens Peter Staal: “Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor de interesse in mijn verhaal over community management. Het is erg inspirerend om te zien hoe verschillende verenigingen en brancheorganisaties aan de slag gaan met (online) communities).” 

Na Peter, liet Astrid Leeman alle aanwezigen de nieuwste tool van CCI Groep zien op het gebied van online samenwerken en hoe verenigingen communities in de praktijk kunnen brengen met de tool Kolla genaamd. Benieuwd hiernaar?

> Bekijk de demofilm online.