Meer conversie op formulieren: 5 tips!

Er valt heel wat in te vullen op websites; van een simpel veldje om een e-mailadres achter te laten voor de nieuwsbrief tot een lijvig document dat heel veel informatie van je vraagt. Vraag jij jouw websitebezoekers om informatie met formulieren? Ben je tevreden met de conversie? De kans is groot dat je nu zachtjes ‘nee’ prevelt. Je bent niet alleen. Er lijkt bij websitebezoekers een zeker antipathie te zijn tegen het invullen van formulieren. Wil je de conversie bij jouw formulieren maximaal maken? Hieronder geven we vijf praktische tips om dat te bereiken.

Nieuwsbericht Formulieren

Tip 1: hoe minder, hoe beter

Tijd bepaalt tegenwoordig alles. Ook of een bezoeker jouw formulier gaat invullen. Toon je een enorm formulier met daarop miljoenen veldjes die de bezoeker moet invullen, dan is de kans groot dat dit niet gaat gebeuren. Logisch toch? De hoeveelheid informatie die je vraagt kost veel tijd om in te vullen en dat schrikt af.

De oplossing is gelukkig eenvoudig. Zet tussen de onderdelen van het formulier lijnen, en knip het dus in overzichtelijke stukken. Zodra iemand begint met invullen heb je commitment en is de kans groot dat de bezoeker alle velden invult.

Wees wel kritisch in wat je vraagt. De oplossing hierboven werkt niet eeuwig. Bij de derde of vierde sectie wordt jouw bezoeker opnieuw ongeduldig en kan afhaken. Weet je zeker dat je al die informatie op dat moment nodig hebt?

De kans is groot dat je al die informatie helemaal niet direct nodig hebt. Kun je niet volstaan met de essentials via een webformulier en dan opvolgen voor de rest van de informatie op een ander moment? Misschien zelfs via een ander medium?

Want let op, hoe meer je online laat invullen, hoe groter de kans op fouten. Houd het dus klein. Je kunt er zelfs voor kiezen om bepaalde vragen optioneel te houden.

Tip 2: Keep It Simple, Stupid!

In het leger is ooit het acronym ‘KISS’ ontstaan. Keep It Simple, Stupid. Het gaat hier om het oplossen van problemen, waarbij uiteindelijk achteraf altijd blijkt dat de meest eenvoudige oplossing het beste werkt. 

Met formulieren werkt het niet anders. Naast kritisch kijken naar de hoeveelheid informatie die je vraagt, moet je ook goed nadenken over de stukjes informatie die je vraagt. Is het parate kennis of moet jouw bezoeker het opzoeken? 

Een voorbeeld: stel, je wilt voor een vereniging gegevens vragen aan iemand die lid wil worden. Standaard zaken, zoals een adres en telefoonnummer zal iedereen zo invullen. Net als een e-mailadres. Heb je meer nodig? Een BSN of een KvK-nummer? De kans is groot dat jouw aspirant lid dat moet opzoeken. Een kans om dit lid te verliezen, want opzoeken kost weer extra tijd. Heb je dat BSN of KvK-nummer echt nu nodig? Wat heb je liever, een inschrijving als nieuw lid waarbij het BSN nog moet worden uitgevraagd of geen nieuw lid?

Blog Bjorn Placeholder tekst

Tip 3: help mee

Nog zo’n triviaal iets wat vaak fout gaat. Neem je bezoeker bij de hand en leg uit welke informatie je vraagt. Maak het overduidelijk. Hoe sneller de bezoeker begrijpt wat je van hem vraagt, hoe beter de conversie op het formulier. 

Helpen kan op verschillende manieren. In ieder geval geef je elk veldje een begrijpelijke naam. Vraag je iets moeilijkers dan ‘naam’ of ‘straat’? Laat dan uitleg zien wanneer de muis over het veld beweegt. Of nog beter, gebruik een placeholder tekst, daar hebben de mobiele gebruikers ook wat aan. Een placeholder tekst is een korte tekst die precies op de plek staat waar de gebruiker de informatie moet invullen. Het kan een voorbeeld zijn, zoals ‘Pieterse’, of een superkorte uitleg, zoals ‘vul hier je achternaam in’. 

Een andere, mooie manier om bezoekers te helpen bij het invullen is om gebruik te maken van databases die informatie verrijken. Daarmee kun je bijvoorbeeld de gebruiker een postcode laten invullen, waarna je zelf het volledige adres voor de gebruiker invult. Werkt snel en je voorkomt er ook nog fouten mee. 

Gaat er iets mis? Levert de controle foutmeldingen op? Geen nood. Jouw bezoeker heeft al tijd geïnvesteerd en zal verbeteringen doorvoeren. Leg wel goed uit wat er mis ging. Een verplicht veld niet ingevuld? Telefoonnummer incompleet? Vertel het. Enne, controleer alles ineens. Laat alle fouten zien. Drie keer het formulier weigeren met steeds een andere fout is te veel. Je bent dan alsnog deze bezoeker kwijt.

Tip 4: test je formulier

Voor je formulier echt ‘live’ gaat moet je het goed testen. Controleer of alles duidelijk is en of jouw formulier technisch werkt. Kijk of de nodige e-mails uitgaan. Krijgt de invuller ook een mailtje om te bevestigen? Dat is wel zo netjes. Kloppen alle controles die je uitvoert? 

Naast alle technische controles die je uitvoert, is een gebruikstest minstens even belangrijk. Laat enkele mensen het formulier zien en invullen. Begrijpen ze het? Kost het niet te veel tijd? Het liefst laat je deze controle uitvoeren door mensen die niets met jouw materie te maken hebben. Zo krijg je een objectieve en onbevangen terugkoppeling waarmee je jouw formulier nog veel verder kunt verbeteren. 

Na publicatie stop je niet met testen. Vraag af en toe een gebruiker naar ervaringen. Zijn er punten waar het beter kan? Is het formulier duidelijk genoeg? Zo krijg je nieuwe ervaringen te horen die je kunt gebruiken om de conversie op het formulier maximaal te maken.

Tip 5: doe nog meer

Probeer na te denken over een totale gebruikerservaring. Waarom vult iemand dit formulier in? Wat kan er daarna nog allemaal gebeuren? Wat doen we precies met die informatie. Je kunt ervoor kiezen om geavanceerde acties te koppelen aan het invullen van het formulier. Dus niet alleen een mailtje om te bedanken voor de inschrijving, nee, koppel meteen aan Google Analytics. Zo krijg je statistieken over het gebruik van het formulier. Maak acties aan om op te volgen, bijvoorbeeld met het vervolgformulier om de moeilijkere stukken informatie uit te vragen. Of misschien direct een e-mail met een PDF-bestand als bijlage met aanvullende informatie. Verzin het en het is mogelijk.

Tenslotte…

Als je deze blog kritisch hebt gelezen, dan concludeer je nu dat eenvoud het belangrijkste is. Denk goed na over welke informatie je op welk moment vraagt. De hoeveelheid tijd die de gebruiker moet investeren bepaalt de mate van succes van jouw formulier. En uiteraard of het goed werkt en hoe je opvolgt. 

Probeer deze tips eens in de praktijk en vergelijk de resultaten met die uit het verleden. CCI Groep heeft veel ervaring met het opstellen van een formulier en recent is onze module op dit vlak volledig vernieuwd! Veel succes en ben je benieuwd naar onze verenigingssoftware? Neem contact op.

Wil je meer tips in je inbox ontvangen over ledenwerving en ledenretentie? Laat hier dan je gegevens achter en laat zien dat jouw vereniging meerwaarde biedt aan de leden en maak jezelf aantrekkelijk, zowel om bestaande leden te behouden als om nieuwe leden aan te trekken!