Ledenwerving & ledenretentie Hoe breng je jullie toegevoegde waarde over aan leden en potentiele leden?

Ledenorganisaties kampen al een tijdje met teruglopende ledenaantallen. Je moet als vereniging hard je best doen om zichtbaar te zijn en je toegevoegde waarde goed over te kunnen brengen om leden aan te trekken en tevens te behouden.

Hoe breng je jullie toegevoegde waarde over aan zowel leden als aspirant leden? En nog belangrijker, weet je ook of je voldoende contact houdt met diezelfde leden? Wij zien regelmatig dat als het gelukt is om een nieuw lid binnen te halen alle inspanningen stoppen en het lid aan zijn lot overgelaten wordt. Zonde! Zo raak je niet alleen je leden kwijt ook creëer je hiermee absoluut geen ambassadeurs, mensen die enorm waardevol zijn voor je vereniging.

Leden binnen krijgen en houden is hard werk en daar willen we jou graag bij helpen. Bereken jullie toekomstbestendigheid met onze berekentool, lees onderstaande praktijkcase van KHN en vraag meer tips in je inbox aan onderaan deze pagina!

Een praktijkverhaal van Koninklijke Horeca Nederland
Topdrukte was het deze zomer bij nagenoeg alle horeca ondernemingen. Vooral op de zonovergoten terrassen waren nauwelijks nog plekken te vinden. Maar deze hectiek heerst eigenlijk altijd in deze branche. Daardoor zal een ledenorganisatie zoals Koninklijke Horeca Nederland niet zomaar tijd krijgen van een nieuw of bestaand lid. Toch slagen ze er in om zo’n twee derde van de horecabedrijven in Nederland te vertegenwoordigen.

Hoe ze dat doen, lees je hier

Wat is jullie grootste uitdaging?

Ledenwerving:

  • We zijn online niet goed vindbaar waardoor potentiele leden ons niet weten te vinden;
  • We kunnen niet goed uitleggen waarom je lid zou moeten worden van ons;
  • We hebben geen afdeling die actief nieuwe leden werft;
  • We weten niet met welke content we potentiele leden kunnen enthousiasmeren;
  • Er is geen beleid m.b.t. hoeveel leden we binnen willen halen en wat voor leden dit moeten zijn;
  • Wij hebben geen ambassadeurs die potentiele leden bewegen lid te worden.

Ledenretentie:

  • We weten niet wat onze bestaande leden het meest waardevol vinden aan hun lidmaatschap;
  • We weten niet wat de voornaamste reden is dat men lid geworden is van onze vereniging;
  • We weten niet waarom leden hun lidmaatschap opzeggen;
  • We weten niet wat onze leden van hun lidmaatschap verwachten;
  • Nadat een nieuw lid is binnengekomen hebben we eigenlijk geen goed onboarding programma opgezet;
  • Wij hebben geen (goed) ledennet.

Is het bovenstaande herkenbaar voor jullie vereniging en willen jullie meer leden werven en/of behouden?

Bekijk onze berekentool

Bereken wat verandering in ledenaantallen voor jullie vereniging betekent en hoe toekomstbestendig jullie zijn.

Start

De eerste drie basistips voor een betere ledenwerving en ledenretentie

Nieuwsbericht AVG verplicht 2

Meer conversie op formulieren: 5 tips!

Maak het voor je potentiele leden vooral makkelijk om zich aan te melden, verlaag eventuele drempels zoveel als mogelijk. Dit kan bijvoorbeeld door het inzetten van een eenvoudig inschrijfformulier. Maak het formulier overzichtelijk en wees kritisch naar jezelf in wat je vraagt, heb je echt al die informatie nodig of volstaan een paar basisgegevens ook? Denk aan het acronym ‘KISS’ - Keep It Simple, Stupid!

Nieuwsbericht SEO

SEO, even vergeten?

Zorg ervoor dat je goed online vindbaar bent! Als iemand lid wil worden van een vereniging zal er in veel gevallen op Google of Bing worden gezocht. Met de juiste zoekwoorden komt het nieuwe lid dan op de website van jouw vereniging terecht. De eerste indruk moet dan goed zijn om te komen tot conversie, het liefst in de vorm van een nieuw lidmaatschap.

Nieuwsbericht AVG

Zorg voor een beveiligde website met SSL certificaat

Eigenlijk een no brainer maar je wilt er absoluut zeker van zijn dat jouw gegevens veilig zijn wanneer je lid wordt. Tot nog niet zo heel lang geleden zag je HTTPS vooral bij banken en grote webwinkels. Maar het beveiligingsprotocol met een SSL certificaat voor websites wordt de nieuwe standaard. Laten (potentiële) leden wel eens informatie achter op je website? Of maken jullie gebruik van een online ledenadministratie? Dat alleen al is genoeg reden om de website te beveiligen.

Meer tips ontvangen?

Wil je meer tips in je inbox ontvangen over ledenwerving en ledenretentie? Laat hier dan je gegevens achter en laat zien dat jouw vereniging meerwaarde biedt aan de leden en maak jezelf aantrekkelijk, zowel om bestaande leden te behouden als om nieuwe leden aan te trekken! CCI Groep inspireert je graag met diverse tips en praktijkvoorbeelden m.b.t. ledenwerving en -retentie. Vraag vandaag nog alle 10 tips aan!

Tips aanvragen