Houd een data-schoonmaak

Een blog door Marjolein Claudius.

Tijdens de klantendag hield ik samen met mijn collega Sjoerd een presentatie over website optimalisatie. De insteek daarbij was de customer journey, de reis die een websitebezoeker doorloopt, en de tools die je hebt om een goede journey te faciliteren. Eén van die tools is Google Analytics. Bijna elke vereniging met een website maakt hier gebruik van. Vanzelfsprekend waren er dan ook veel vragen over het analyseren van data. Je kunt namelijk ontzettend veel analyseren maar de kunst is natuurlijk vooral dat je dat analyseert waar je ook iets aan hebt.

Verenigingssoftware Google Analytics


Verslaafd aan data

Vaak weten we niet precies wat we willen analyseren, waar we naar op zoek zijn. We zien tal van mogelijkheden die allemaal interessant lijken. Zo heb ik in vorige werksettings legio rapportjes gemaakt met allemaal super interessante data: het aantal bezoekers, de best bekeken pagina's, welke zoekopdrachten er gedaan zijn, het percentage mobiel vs desktop enzovoort. Mooi in excelletjes weergegeven zodat ik de verschillen per maand of jaar kon zien. Of die rapportjes allemaal even zinvol waren. Ik durf het me nu af te vragen. Ik deed namelijk niet altijd iets met die analyses. Herken je dit? Op deze manier ben je eigenlijk net als ik toen was: een verwoede verzamelaar die zich een weg moet banen door zijn huis. Tegenwoordig worden daar zelfs tv-programma's over gemaakt met titels als 'Verslaafd aan verzamelen' en 'Mijn leven in puin'... Vol verwondering kijken we ernaar: hoe kun je het toch zover laten komen? Maar zijn wij eigenlijk ook niet verslaafd aan (data) verzamelen?

Coach jezelf

Met het maken van overzichten is natuurlijk niks mis. Maar wat vaak ontbreekt is een goede onderbouwing. En dan kom je er een jaar later achter dat er weinig is veranderd. Voorkom dat er een tv-coach aan te pas moet komen en maak schoon schip. Beperk je tot data waar je ook echt iets mee kan en wil doen. En begin bij stap één: bedenken wat je wilt bereiken. Bepaal daarvoor eerst de verschillende doelgroepen die jouw website bezoeken, eventueel aan de hand van persona's. Waarom komen ze naar je site, wat verwachten ze van hun bezoek? Je zult hier waarschijnlijk al bepaalde aannames over gedaan hebben. Gebruik dan de data uit analytics om dit te checken en onderbouw dit eventueel nog extra met data uit heatmaps en kwalitatief onderzoek.

 

Google Analytics Verenigingssoftware


Google Analytics 2.0

Richt analytics zo in zodat je makkelijk inzicht krijgt in de data die jou helpt bij je vraag. Laat het voor in plaats van tegen je werken. Bekijk de rapporten die van toepassing zijn op wat jij wilt weten en zet deze op je homepage. Stel doeltrechters in om te kunnen zien welke route iemand doorloopt binnen jouw site. En last but not least: trek conclusies uit wat je ziet en bepaal dan je doelen. Bijvoorbeeld: 'De pagina over lidmaatschap heeft een bouncepercentage van 83% en dat vind ik veel te hoog. Dit moet naar 60%.' Wat zijn dan de acties die nodig zijn om dat te bereiken? Gebruik dáár je data voor, bepaal verbeteringen met bijbehorende acties en voer die ook uit.

Dus pak die stoffer en een emmer sop en begin vandaag nog aan een grote data-schoonmaak!

 

4l8h9vldpe

Meer weten over Google Analytics en de inrichting daarvan? Sjoerd geeft graag een training! Neem contact met ons op voor meer informatie.