Hoe zorg je ervoor dat jouw leden je nieuwsbrief lezen? 5 tips.

Hoeveel leden ontvangen je nieuwsbrief? En hoeveel lezen hem ook? Mogen we een gokje doen? 20-25%. Dat is namelijk een gemiddeld openingspercentage. De concurrentie om aandacht is keihard online. In deze blog geven we je tips om het leespercentage te verhogen.

Blog Colin Nieuwsbrief


1. Noem het geen nieuwsbrief!

Nog te veel verenigingen denken dat ze weg kunnen komen met fantasieloze onderwerpregels zoals: Nieuwsbrief maart 2017.

‘Ja, nou en?’ zal de gemiddelde ontvanger denken.

Zijn inbox stroomt over met nieuwsbrieven van allerlei bedrijven en organisaties. Geef je lid daarom een reden om te gaan lezen. Je kunt de titel van je belangrijkste nieuwsitem daarvoor gebruiken.

Bijvoorbeeld:
Den Haag praat over X. Dit is wat wij er tegen willen gaan doen.
Onderzoek wijst uit: ruimere openingstijden bij X vaak niet effectief

responsive_design-big

2. Optimaliseren voor mobiel

Nieuwsbrieven worden anno 2017 in 55% van de gevallen als eerste op een mobiele telefoon geopend. Pas je nieuwsbrief daarop aan. 

Dus:

  • Schrijft niet te lange berichten
  • Beperk de grootte van je afbeeldingen
  • Gebruik software die rekening houdt met verschillende apparaten

Wat gebeurt er met een nieuwsbrief die niet geoptimaliseerd is voor mobiel? 70% van de ontvangers verwijdert hem meteen.

3. Is dit voor al mijn leden relevant?

Natuurlijk heeft elke afdeling of werkgroep wel een bericht dat ze graag willen promoten. Maar is dat voor elk lid relevant?

Begin daarom altijd met het onderwerp dat het meeste leden zal aanspreken en een zekere urgentie heeft. Het heet niet voor niets nieuwsbrief. Pas ook op met té veel commerciële aanbiedingen. Een goede verhouding is: 80% voorlichting 20% commercieel.

4. Nog beter: Je nieuwsbrief personaliseren

Is elk lid in precies dezelfde onderwerpen geïnteresseerd?

Waarschijnlijk niet.

Daarom zou je ook per thema een nieuwsbrief kunnen schrijven. Maar wat nou als leden in meerdere thema’s geïnteresseerd zijn? En hoe hou je bij wie op welk lijstje staat? De slimste oplossing integreert het ledennet, de website én nieuwsbrief.

Dat werkt als volgt:

  • Lid A geeft op je ledennet aan geïnteresseerd te zijn in de onderwerpen (tags): water, wegen, boten (bijvoorbeeld).
  • Op je website verschijnen gedurende maand een aantal artikelen die getagd worden met water, wegen of boten.

De nieuwsbrief-module voegt deze berichten automatisch toe voor lid A.

5. Experimenteer met verzendmomenten

Gemiddeld worden mails die op dinsdag en vrijdag om drie uur ‘s middags verstuurd worden, het beste geopend. 

Maar dat is gemiddeld. 

Experimenteer daarom met verschillende verzendmomenten voor je nieuwsbrief. Het kan enorm schelen in het openingspercentage.

Succes!