Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website?

6 stappen om dit te bereiken

Of je nu net een splinternieuwe website hebt of al langer in de lucht bent, het gaat om de bezoekers natuurlijk! Zonder goed plan zul je niet opvallen en worden gevonden. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen jouw website gaan bezoeken? 

Er zijn een aantal stappen die je kunt doorlopen om meer mensen naar je website te halen en het aantal businesskansen te vergroten. Welke stappen dit zijn? Dat lees je hieronder:

Nieuwsbericht Hoe krijg ik meer bezoekers op mijn website

Stap 1: Denk vooraf na over de juiste zoekwoorden

Het is belangrijk om vooraf te bepalen welke zoekwoorden aantrekkelijk zijn binnen de markt waarin je opereert. Natuurlijk door slim na te denken over woorden waar je zelf op zou zoeken, maar vooral ook door onderzoek uit te voeren met een keyword planner van Google. Je kunt dan zien welke zoekwoorden mensen het meest intypen om informatie te vinden over onderwerpen waar ze naar op zoek zijn. Dit wordt ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd. Na dit onderzoek ben je ook in staat om een goede navigatiestructuur te maken en te bepalen naar welke onderwerpen jouw doelgroep op zoek is. Dat is handig voor de ontwikkeling van extra content. Je kunt dit onderzoek uitvoeren met de keyword planner van Google. 

Stap 2: Biedt waardevolle, unieke en rijke content

Waardevolle, unieke en rijke content zijn belangrijke aspecten om bezoekers naar jouw website te krijgen. Ook Google zal je een hogere ranking geven als je hieraan voldoet. 

2a. Waardevolle content

Dat wil zeggen dat je waardevolle informatie aan jouw bezoekers en/of doelgroepen geeft. Ook hier kun je uitgebreid onderzoek naar zoekwoorden gebruiken. Zorg voor relevante, inhoudelijk goede en leesbare teksten. Een pagina met veel tekst rankt niet per definitie hoger dan een pagina met minder woorden en een beter geoptimaliseerde tekst. Het is daarom lastig om een vast aantal woorden te noemen. Er bestaat geen ideaal aantal woorden per pagina. Het is wel zo dat Google de relevantie van een pagina beter kan beoordelen wanneer een pagina uit meer tekst bestaat. Rank je hoger met meer woorden? Nee, maar over het algemeen wel gerichter en makkelijker. 

2b. Unieke content

Dat is content die zelf verzonnen en gemaakt is en niet terug te vinden is op andere websites of Google. Google is gek op unieke content, sterker nog de kans dat je hierdoor een goede positie in de zoekresultaten krijgt is aanzienlijk groter. 

2c. Rijke content

Gebruik verschillende soorten communicatie-uitingen (afbeeldingen, video’s, pdf bestanden) Een voordeel van rijke content voor de bezoeker is diversiteit, maar ook dat er voor ieder wat wils is. De een houdt nu eenmaal van lezen, de ander van video’s kijken. Bedenk dus welk type bezoekers er zijn binnen de doelgroep en met welke content je hen het beste kunt bereiken.

Stap 3: Titels en meta-omschrijvingen

Zorg dat de titels en de meta-omschrijvingen altijd correct zijn ingevuld. Dit zijn twee kernelementen voor Google om de bezoeker een duidelijke beschrijving te geven waar de pagina over zal gaan. Het is belangrijk om het belangrijkste zoekwoord hier in te zetten. Varieer ook met de titel en meta-omschrijving om te peilen wat een beter resultaat geeft.

Stap 4: Ververs je website regelmatig

Met het verversen van de website trakteer je bezoekers als het ware op nieuwe content. Dit is niet alleen plezierig, maar ook een trigger om bezoekers op jouw website te laten terugkeren. Probeer er wel rekening te houden dat je bezoekers niet met content overspoelt. Elke dag een traktatie ontvangen maakt het cadeautje minder interessant.

Stap 5. Search console

Is de website klaar? Maak dan gebruik van de Google search console. Dit is een uitstekende manier om te communiceren met Google. Indien Google problemen met jouw website voorziet, zullen ze een bericht sturen met de vraag dit op te lossen. Indien je dit goed bijhoudt, blijft je website ook ‘gezond’. Daarnaast blijf je up-to-date met de laatste eisen, ontwikkelingen en richtlijnen.

Stap 6: Content delen via sociale media

Sociale media kunnen het bereik van jouw vereniging enorm vergroten, en op die manier ook veel bezoekers naar je website toe leiden! Deel berichten en vergeet ook niet te reageren op berichten. Schrijf artikelen of korte berichten met een link naar je website. Sociale media wordt hiermee een aanjager naar uitgebreide content op jouw website.

Wil je snel en efficiënt bezoekers op je website via sociale media? Volg dan onderstaande stappen

  1. Plaats socialmedia-knoppen op je website
  2. Deel enkel content van topkwaliteit: deel enkel links en berichten naar ‘topartikelen’ op je sociale netwerken. Denk aan je reputatie! Publiceer je waardeloze berichten, dan zullen de volgers deze lezen noch delen. Kwaliteit boven kwantiteit!
  3. Maak gebruik van hashtags. Op die manier worden je berichten makkelijker gevonden door mensen die zoeken op onderwerpen en leid je dus meer bezoekers naar je website.

Binnenkort organiseren we een workshop waarin zowel Marketing Automation als SEO aan bod komt. Geïnteresseerd?

Schrijf je in voor de workshop