Hoe je met de juiste data-invoer en analyse je interne processen verbetert

Data analyse voor verenigingen

Binnen je vereniging gaat ongelooflijk veel data om. Denk alleen al aan je ledenadministratie, financiële processen, of de gegevens van de vraagbaak voor wet- en regelgeving.

Soms komen pijnpunten (door bijvoorbeeld piekperiodes) vanzelf naar boven, maar waarom zou je daar op wachten? Door slim met je data om te gaan, kun je nu al stappen zetten om je interne organisatie soepeler te laten lopen.

verbetering interne processen

Weten wat er speelt met data

Waarover bellen of mailen je leden? Misschien omdat ze een ingewikkelde vraag hebben over de gevolgen van een wet die nu in de politiek wordt besproken. Misschien voor een adreswijziging. 

Waar besteed je jouw beperkte resources liever aan? 

Nu kan het natuurlijk dat een medewerker op een gegeven moment bij je binnenstapt en zegt: “We moeten het ledennet beter toegankelijk maken, er wordt namelijk zo vaak over administratieve zaken gebeld.” Of misschien had je zelf al zo’n gevoel.

Het kan ook dat het volledig aan je aandacht ontsnapt. 

Een ledenadministratie met een goed werkende én gebruiksvriendelijke contactregistratie is essentieel. Je voert met een simpele muisklik het onderwerp van elk klantcontact nauwgezet in, vervolgens kun je niet alleen voelen, maar ook weten waarom leden contact met je beroeps- of brancheorganisatie opnemen.

‘Even twee keer extra klikken.’

Daarbij is het wel belangrijk dat je de juiste manier gebruikt om data te verwerken. Moeten je medewerkers onnodig veel vensters openen of doorklikken om bepaalde gegevens in te voeren? Grote kans dat het minder nauwkeurig gebeurt. Daarbij levert het flink wat tijdverlies op. ‘Even twee keer extra klikken’ is na een jaar al twee miljoen...

whitepaper afbeeldingen data

Iedereen weet hoe Office werkt. Toch?

Een goed voorbeeld van efficiënter kunnen werken is Office365. Bijna iedere organisatie gebruikt dit ‘nieuwe’ Office pakket wel in meer of mindere mate. Maar weten je bureaumedewerkers ook hoe ze het alles uit de software kunnen halen?

Hoeveel handelingen verrichten ze bijvoorbeeld om een simpele afspraak per mail te plannen? Office heeft daar bijvoorbeeld een slimme oplossing voor: FindTime (werkt vergelijkbaar met datumprikker).

Met Business Intelligence meet je de pijnpunten

Wanneer je de externe én interne data op de juiste manier verzameld hebt, is het tijd om de vruchten te plukken. Door alle informatie samen te brengen in een handig Business Intelligence platform, kun je de pijnpunten in je organisatie op eenvoudige wijze visualiseren.

Hoeveel tijd ben je bijvoorbeeld kwijt per klantcontact? Hoe heeft dat zich per onderwerp, regio of periode ontwikkeld?

Wat is voor mijn vereniging de beste manier om business intelligence in te voeren?

Er is heel veel mogelijk. Benieuwd hoe je BI bij je eigen vereniging precies kunt inrichten? We hebben een lijstje voor je gemaakt over wat je met data-driven besluitvorming kunt bereiken.

Of wil je graag een persoonlijke afspraak maken met Rob Eskes? Dat kan! Stuur een mailtje naar Rob@ccigroep.nl