Hoe houd je je leden geboeid?

Een blog door Leonard Kranendonk en Minke van Dooremalen.

Tijdens de inspiratie-sessie op de klantendag bleek het onderwerp personalisering hoog te scoren op de vraag door welke ontwikkeling de toehoorders het meest werden geïnspireerd. Want hoe houd je de leden van je vereniging nou betrokken en hoe zorg je ervoor dat ze je nieuwsbrief lezen?

verenigingssoftware


Overvloed aan informatie

Neem nu bijvoorbeeld je privé- of werksituatie, waarin je zelf aan de lopende band keuzes moet maken welke (digitale) informatie je wel en welke je niet wilt lezen in de korte tijd die rest tussen opstaan en kinderen naar school brengen of het beantwoorden van de mail van een lid en het volgende werkoverleg. Vaak is een kop waardoor je getriggerd wordt (zie boven) om te gaan lezen al een eerste aanleiding, maar wordt u ook beloond? Dat is de vraag die ook uw leden zich stellen. Na het snel scannen van de koppen is men meestal geneigd om de mail weg te gooien, of erger nog zich af te melden voor de volgende nieuwsbrief als de onderwerpen niet aansluiten bij hun interesses. Een gemiste kans op aandacht en het leveren van meerwaarde aan uw leden.

Personaliseren van digitale informatie

U wilt ongetwijfeld niet letterlijk uw leden ergens aan vast ketenen maar het is wel waar deze blog in essentie over gaat: elk lid persoonlijk weten te bereiken met de informatie die voor hem of haar van belang is. Personaliseren van digitale informatie en dit op het juiste moment aanbieden aan je lezers, en in jouw geval je leden, zal in de toekomst op basis van nieuwe technieken alleen maar makkelijker, maar vooral ook noodzakelijker worden.


Vormen van personalisering

Personalisering kent vele vormen, van het simpel toevoegen van een naam aan een aanhef in de e-mail, het alleen ontvangen van informatie waarvan je hebt aangegeven die te willen ontvangen op basis van persoonlijke interesses tot het krijgen van een advies op basis van informatie die je achterlaat als bezoeker van een website. Juist door ons veelvuldig gebruik van online media is de mogelijkheid tot personalisering enorm toegenomen. Niet eerder wisten we zoveel van onze doelgroepen, maar daarmee neemt wel het belang van het juist koppelen en analyseren van die informatie toe.

Verenigingssoftware op maat

Het op maat aanbieden van nieuws zoals dat nu al standaard is in ons pakket Livits, beloont een lid al direct met de informatie die hij/zij nodig heeft. En mocht de informatie niet op maat genoeg zijn, dan kan hij of zij de eigen interesses via de zogenaamde 'mijn-omgeving' op het besloten ledennet zelf aanpassen. Een mooi begin van het gepersonaliseerd denken. Het enige dat u nog hoeft te doen is de website vullen met interessant nieuws en de juiste tags aan de nieuwsberichten te hangen. Zo ontvangen uw leden altijd en alleen die berichten die zij interessant vinden.

Voorbeeld

Stel je bent horecaondernemer in Utrecht. Dan wil je wellicht alleen maar berichten uit die provincie lezen. Wat er gebeurt in Friesland vind je niet belangrijk. Dankzij personalisatie kun je bijvoorbeeld alleen die provincies aanvinken waar je nieuws van wilt hebben. Zo voorkom je dat je nieuwsbrieven of berichten niet gelezen worden omdat het nieuws wat daarin staat niet als relevant gezien wordt door de lezer. Je geeft je leden precies wat zij willen en dat geeft een enorm prettige ervaring.

Minke van DooremalenMinke

Contactinformatie

Ook het bijhouden en vastleggen van de contactmomenten met je leden kan een bron van informatie zijn om leden persoonlijk te benaderen. Door de momenten te classificeren weet je waar de behoefte ligt van je leden. Wat hebben ze nu werkelijk nodig? Je weet het, door deze informatie naast elkaar te leggen en je leden op basis daarvan persoonlijk te benaderen.

Worden er bijvoorbeeld binnen een bepaalde periode veel vragen door je leden gesteld over de lobby inspanningen? Dan kun je hieraan een uitgebreide nieuwsbrief of nieuwsbericht richten om zo ineens al je leden op de hoogte te stellen van de laatste ontwikkelingen.

En zo creëer je zonder veel moeite gepersonaliseerde meerwaarde voor je leden!