Hoe gebruik je data om je leden met elkaar in contact te brengen?

Data analyse voor verenigingen

In een digitale wereld zitten branche- en beroepsverenigingen (soms ongemerkt) bovenop een berg nuttige data. Je zou deze kunnen inzetten om leden met elkaar in contact te brengen. Uiteindelijk is dat een belangrijke reden waarom veel organisaties of personen lid van een vereniging worden. Welke data heb je daarvoor nodig? En hoe pak je het aan?

Hoe gebruik je data om je leden met elkaar in cont

 

Data verzamelen met Business Intelligence

Er gebeurt verschrikkelijk veel binnen verenigingen. Werkgroepen komen samen. E-mails vliegen over en weer. Leden bellen met vragen. Dat resulteert vaak in gefragmenteerde data. Iemand houdt een lijstje bij met opkomstcijfers. Iemand heeft een Excelbestand met interesses van de leden. Weer iemand anders meet de kliks op de nieuwsbrief, terwijl je die gegevens eigenlijk zou willen combineren.

Stel je voor:

  • In de ledenadministratie zie je dat er in Oost-Nederland veel aangesloten bedrijven zijn met dezelfde interesses;
  • Uit de nieuwsbrief blijkt dat op een bepaald artikel over één van die interesses door Twentse leden veel wordt geklikt;
  • Van je helpdesk hoor je dat er de laatste tijd veel is gebeld over een vergelijkbaar onderwerp;
  • Via Google Analytics zie je dat veel bezoekers door geklikt hebben naar een gastblog van een aangesloten ondernemer uit Almelo.

Genoeg redenen om op korte termijn een sessie in Oost-Nederland te organiseren. Dan moet je alleen wel het overzicht hebben.

In onze eigen geïntegreerde softwareoplossing wordt al deze data centraal verzameld. Wij maken gebruik van het Business Intelligence platform Qlik Sense om deze data met elkaar te combineren en op eenvoudige wijze visualiseren. Tevens is het mogelijk om data uit andere systemen (zoals het financieel pakket, je social media kanalen, Google Analytics, websites en meer) toe te voegen.

Ambassadeurs vinden voor een online community

Naast offline contact is het van belang dat verenigingen een online platform voor hun leden beschikbaar stellen. Niet elk lid heeft tijd of zin om af te reizen naar een bijeenkomst. Een besloten online community biedt de mogelijkheid om in een veilige online omgeving discussies te starten, kennis uit te wisselen en ervaringen van andere leden op te doen.

Zo’n community ontstaat meestal niet vanzelf. De, van nature, enthousiaste leden kan je als eerste benaderen om als ambassadeur op te treden. Met de data uit je CRM heb je namelijk snel inzichtelijk wie er actief in werkgroepen zijn, wie veel bijeenkomsten bezoekt etc. Laat deze enthousiaste leden, binnen een bepaalde discipline of regio, het online verenigingsleven aanzwengelen.

Het gebruiken én combineren van data uit je CRM om leden off- en online met elkaar in contact te brengen ligt dichterbij dan veel mensen denken. Mocht je hier verder een keer over willen brainstormen, neem dan gerust contact met me op.