Het belang van een professionele website voor kleinere en middelgrote verenigingen

Nederland, land van verenigingen!

Het is waar ons kleine kikkerlandje groot in is; meer dan 140.000 verenigingen staan bij de Kamer van Koophandel ingeschreven. Het begon al in de middeleeuwen toen gilden, verenigingen van mensen met hetzelfde beroep of ambacht, elkaar gingen versterken en veel macht hadden in de steden.

Deze tijd gaat om online opvallen

De problematiek van vandaag de dag is anders. Er zijn heel veel kleinere verenigingen, die bestaan uit een team van vijf tot tien mensen, die inmiddels honderden of zelfs duizenden leden hebben, komend vanuit heel het land. Natuurlijk zijn er ook startende verenigingen bij die op zoek zijn naar nieuwe manieren om leden te werven en aan zich te binden. De rol van de website hierin? Onmisbaar!

Nieuwsbericht Het belang van een professionele website voor kleine en middelgrote verenigingen

Hoe komen leden bij de vereniging?

Als iemand lid wil worden van een vereniging zal er in veel gevallen naar Google worden gesurft. Met de juiste zoekwoorden komt het nieuwe lid dan op de website van jouw vereniging terecht. De eerste indruk moet dan goed zijn om te komen tot conversie, het liefst in de vorm van een nieuw lidmaatschap. Maar uit welke onderdelen moet een professionele website bestaan om het juiste visitekaartje af te geven? 

Ingrediënten voor een professionele homepage

Misschien kom je ze zelf ook weleens tegen. Websites met onduidelijke, onwerkbare structuren doordat informatie pas na meer dan vier keer klikken te vinden is. Dan haken bezoekers af. Een goede homepage bestaat onder andere uit: 

  • Een heldere navigatie. Houd het zo eenvoudig mogelijk met het liefst een dropdownmenu van maar één, maximaal twee niveaus.
  • Een duidelijke propositie. Een korte en duidelijke omschrijving waar de vereniging voor staat en wat dat voor leden betekent.
  • Een goede call-to-action. De bezoeker van de website zal een doel voor ogen hebben, dus faciliteer hierin. Zorg voor duidelijke actiebuttons en zet de belangrijkste buttons hoger op de pagina. “Ook lid worden?” moet je bijvoorbeeld niet op een subpagina zetten.
  • Duidelijk beeldmateriaal. Mensen zijn visueel ingesteld. Zorg dat beeldmateriaal kloppend en liefst origineel is bij de pagina. Denk ook aan video omdat dit een overtuigende manier is om een boodschap over te brengen. Belangrijk is dat je op een beeldscherm ook lang niet altijd beelden met een hoge resolutie voor de zichtbaarheid nodig hebt. Beelden met een lage resolutie zorgen namelijk voor een hogere paginasnelheid, waardoor bezoekers langer op de site blijven en door navigeren.
  • Links naar socialmedia-kanalen. Als bezoekers de socialmedia-kanalen van de vereniging volgen, wordt de kans groter dat ze ook via deze kanalen op de website belanden.
  • Link naar contactpagina. Of nog beter “Meer weten?” als call-to-action vanaf de homepage naar de contactpagina.

Vanzelfsprekend is een goede homepage altijd up-to-date en zo mogelijk aangevuld met blogs of nieuwsartikelen in de menubalk. 

“Steeds meer verenigingen maken er echt werk van om nieuwe leden te werven en worden commerciëler en nog actiever om leden aan zich te binden. Al in het voortraject help ik om goed mee te denken over de juiste structuur en uitstraling, rekening houden met de look-and-feel van de organisatie” Sjoerd Damen – Front-end webdeveloper

Een moderne professionele website

Met alleen de ingrediënten van een goede homepage ben je er nog niet. Daarom een praktische beschrijving van enkele elementen die op een moderne website van toepassing zijn: 

Toegankelijk en zichtbaar vanaf alle devices
Een moderne website betekent dat deze goed toegankelijk is vanaf alle devices, denk daarbij aan smartphones en tablets waar de menustructuur dezelfde gebruikservaring moet geven. Dat is vaak bij oudere websites niet het geval, waardoor kansen op nieuwe leden worden gemist. 

Van standaard tot maatwerk
Met Livits bieden we standaard een heel groot aantal templates om snel een professionele verenigingssite vorm te geven, natuurlijk voorzien van de desgewenste huisstijlkleur en logo’s. Daarnaast kan met hulp van onze webdevelopers worden voldaan aan heel veel maatwerkverzoeken. Livits is een gebruiksvriendelijk CRM-, CMS- én DMS-systeem exclusief ontworpen voor ledenorganisaties. Website, ledennet, communities, leden- en relatiebeheer, documentstromen en online communicatie komen samen in één systeem. 

Statistiek voor verdere optimalisatie
Er wordt een Standaard Statistiek Module (SSM) meegeleverd, waarin een uitgebreide analyse kan worden gemaakt over hoe vaak bepaalde pagina’s worden bezocht, op welke woorden wordt gezocht, hoeveel informatie is gedownload en nog heel veel meer. Pagina’s die minder worden bezocht kunnen op een andere plek worden gezet of helemaal worden verwijderd. Deze statistieken zijn van belang om de website steeds verder te optimaliseren.

Ledennet voor een nog betere persoonlijke binding met leden!
Kleinere verenigingen kunnen veel leden hebben met de daarbij behorende administratieve werkdruk voor de ledenadministratie. Dan helpt een ledennet, waarbij leden hun eigen persoonlijke profiel aanmaken en instellingen kunnen wijzigen. Leden bepalen zelf welke informatie ze willen ontvangen door aan te vinken in welke thema’s ze geïnteresseerd zijn en via welke kanalen ze informatie willen ontvangen. Gegevens voor de vereniging zijn hiermee vele malen meer up-to-date. Ze zijn immers door de leden zelf ingevuld en dat voorkomt heel veel administratieve handelingen. 

Snel ontwikkelen van nieuwsbrieven op maat
De vereniging kan met de informatie vanuit het ledennet bepalen welke onderwerpen of thema’s het meest aanspreken. Op die manier worden nieuwsbrieven sneller vormgegeven en kan er zelfs vooruit worden gewerkt door nieuwsbrieven te ontwikkelen die automatisch op een latere datum worden verzonden. Het ledennet is hiermee een extra service, als verlengstuk van de vereniging, en een reden om naar de website te gaan.

4l8h9vldpeDeze blog is geschrevendoor Sjoerd

De 4 tips van Sjoerd

  1. Denk goed na over een navigatiestructuur en houd het overzichtelijk, duidelijk, kort en bondig.
  2. Geef aandacht aan dossierpagina’s. Veel bezoekers komen via Google binnen en zijn op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp. De dossierpagina is dus een belangrijke landingspagina. De content moet actueel zijn en daarbij helpt het dat pagina’s automatisch door Livits kunnen worden gevuld.
  3. Richt je op vriendelijke URL’s voor deze dossierpagina’s www.vereniging.nl/themas/CAO als voorbeeld. Dat is duidelijk voor de gebruiker, maar je wordt er ook beter op gevonden.
  4. Zorg voor goede content. Gebruik woorden consistent met duidelijke paginatitels en logische woorden die terugkomen en zich herhalen.

Tijd voor vernieuwing en altijd up-to-date zijn?

Om een moderne professionele website voor de vereniging te realiseren, hoeft er niet zoals in het verleden vooraf een grote investering te worden gedaan. We leveren onze oplossingen als S.a.a.s, Software as a Service. Hiermee investeer je eenmalig voor de implementatie van de website en het Content Management Systeem. Daarna betaal je een vast bedrag per kwartaal voor het gebruik. Daarbij heb je dan recht op nieuwe software, nieuwe releases en andere updates. Op deze manier bieden we ook voor kleine en middelgrote verenigingen een aantrekkelijk instapniveau. Altijd up-to-date zijn en blijven, en zorgen dat er steeds meer, ook jonge leden, worden aangetrokken tot de vereniging. Dat is de uitdaging die we graag met je aangaan. 

Meer weten, of heb je hulp nodig bij het verbeteren van de bestaande inrichting van je website?

Neem contact met ons op.