Heb je als vereniging nog geen responsive website dan ben je te laat

Door Minke van Dooremalen
Pittige woorden van spreker Steven van Belleghem tijdens het afgelopen DNA Jaarcongres in Noordwijkerhout. Maar in wezen heeft hij gelijk, de meeste mensen communiceren mobiel tegenwoordig. Het gebruik van smartphone en tablets overstijgt binnen afzienbare tijd de computer. Er gaat geen uur (soms geen minuut) voorbij of we gebruiken iets technologisch. Technologie helpt ons professioneel, bij het genieten van onze hobby’s en om het dagelijks nieuws te volgen. Technologie is betrokken bij elke stap in ons dagelijks leven. De komende vijf tot tien jaar zal de digitalisering van ons leven zelfs nog versnellen.

Een gemiddeld gezin heeft vandaag de dag gemiddeld drie met het internet verbonden toestellen. Tegen 2020 zullen dat er dat minstens tien zijn. Naast de telefoon zijn binnenkort onze auto, het koffiezetapparaat, de televisie, onze schoenen, de koelkast … verbonden met het web.

Wil je als vereniging ook de jongere generatie bereiken dan kun je simpelweg niet zonder een website en/of ledennet die responsive is.

Steven van Belleghem DNA Jaarcongres


Na zijn sessie was hij bij ons op de stand waar enkele gelukkige congres bezoekers één van zijn boeken, “when digital becomes human”, gesigneerd in ontvangst mochten nemen. Hij gaf iedereen het volgende mee:

“Vandaag is het al mobile first. Een site responsief maken is stap 1 daarin, het minimum. Nadenken over nieuwe services via mobiel is nog belangrijker. Daar actie in nemen is een ideale start na het DNA congres. Veel succes! En op naar de vereniging van de toekomst.”

 

Darwin


Wake-up call
Ervaar deze korte blog alsjeblieft als een wake up call, technologie is een steeds ingrijpender rol in ons leven gaan spelen. We kunnen haast niet zonder en de nieuwe generatie jongeren heeft technologie als tweede taal, of soms als hun moedertaal omarmd. Het zal de komende jaren niet trager gaan, integendeel. Het is absurd om te denken dat we “er nu wel zijn”, dat Facebook of Twitter, Instagram of Snapchat het eindpunt zijn. Het is pas het begin.

Als vereniging moet je mee met de tijd van nu en voorbereid zijn op wat er nog komen gaat. Het verschil tussen online en offline verdwijnt snel, de digitalisering gaat hard. De meeste verenigingen met een analoge achtergrond hebben vandaag de dag een achterstand op het gebied van digitalisering. Hun toekomst is onzeker als deze verenigingen deze achterstand niet snel inhalen. Wie de omschakeling naar digitaal niet maakt, zal ophouden te bestaan.

De relatie met uw leden is een digitale én een menselijke relatie. CCI Groep helpt je voorbereid te zijn op de toekomst en adviseert over de digitale mogelijkheden die er zijn en welke het beste passen bij jouw vereniging. Adapt or die.






Bron: boek Steven van Belleghem, when digital becomes human.