Google wordt steeds slimmer. Wat doe je daar als vereniging mee?

Van simpele regeltjes over keywords in de titel van je blog, naar een slimme zoekmachine die met kunstmatige intelligentie leert wat je potentiële leden graag willen weten. In deze blog lees je hoe je als ledenorganisatie online relevant blijft in de zoekresultaten.

Nieuwsbericht Google Astrid 1

Algoritmes. Een kleine geschiedenis.

Wist je dat de roots van Google al zo’n 1200 jaar oud zijn? Toen introduceerde de Perzische wiskundige Al-Chwarizmi (en spreek die naam maar eens snel uit) algoritmen in de Westerse wereld. 

Een algoritme is een ingewikkelde wiskundige formule die talloze factoren laat meewegen. En juist die algoritmes gebruiken we dag in, dag uit. Google hanteert algoritmen om op jouw zoekvraag precies de juiste informatie terug te geven. Of, zoals Google het zelf zegt: 

“Je wilt het antwoord op je vraag, niet miljarden webpagina’s.” 

Die algoritmen zijn daarin van essentieel belang.

De eeuwige vraag: Wass will das Google?

Er hangt iets mystieks rondom de algoritmen van Google. Ze maken gebruik van zo’n 200 signalen of ‘aanwijzingen’; om zo goed mogelijk in te schatten waar je naar op zoek bent. Van slechts de helft van die signalen is de werking bekend (termen op websites, de recentheid van de inhoud, je regio en de PageRank). 

Daarnaast worden de algoritmen zo’n 500 à 600 keer per jaar geüpdatet. Vaak zijn dat kleine aanpassingen, maar soms zijn ze groot (Google Penguin, Panda, Hummingbird). 

Soms worden deze updates aangekondigd, maar meestal niet. Merk je ineens een opmerkelijke wijziging in je bezoekersaantallen? Dan kan dat zomaar te maken hebben met een update van een algoritme van Google.

Zoekwoordtrucjes werken niet meer, maar fatsoenlijke SEO kan nooit kwaad

In de beginjaren van Google was het relatief eenvoudig om je site hoog in de Google-ranking te krijgen. Je paste simpelweg wat handigheidjes toe (keyword stuffing, commerciële linkbuilding). 

Dit soort trucs zijn in de loop van de jaren bestempeld als ‘misbruik’, ook wel bekend als black hat SEO. Zet je die trucs nog steeds in? Dan loop je het risico op straf van Google (resulterend in een lagere ranking). 

Maar tegelijkertijd geeft Google tegenwoordig heel strategisch vrij welke signalen wél onderdeel zijn van het algoritme. Strategisch, omdat Google dan tóch een klein stukje van zijn best kept secret vrijgeeft, terwijl ‘misbruik’ van deze signalen door SEO-specialisten de bezoeker van je site niet schaadt. 

Of deze signalen echt (heel zwaar) meewegen is eigenlijk niet eens bekend. Maar of een verbeterde laadsnelheid van een site nou iets oplevert voor je SEO of niet, voor een gebruiker zitten er hoe dan ook voordelen aan. En dat is wat Google het allerbelangrijkste vindt!

Stel een vraag aan Google en het zelflerende RankBrain gaat uitvogelen wat je precies bedoelt

Een van de signalen die Google strategisch gezien heeft gecommuniceerd, betreft de inzet van het zelflerende Google RankBrain. Door RankBrain kan de bezoeker van jouw site bepaalde zoekwoorden omschrijven, zonder de daadwerkelijke zoekwoorden zelf te gebruiken. En Google laat je dan toch relevante resultaten zien. RankBrain is kunstmatige intelligentie; het leert patronen herkennen en de menselijke intentie van zoekopdrachten te begrijpen. 

Als RankBrain een onbekende zoekopdracht ziet, kan de machine een inschatting maken welke woorden of zinnen een soortgelijke betekenis hebben en vervolgens een passend resultaat bieden. 

Hierdoor kan Google effectiever nog nooit eerder vertoonde zoekopdrachten verwerken. Dit is nog steeds 15% van de zoekopdrachten, 450 miljoen stuks per dag. Het zijn dus niet de algoritmen die veranderen, maar Google begrijpt beter wat de bezoeker vraagt en kan daarmee betere resultaten tonen. 

RankBrain is het op drie na belangrijkste middel dat bijdraagt aan score in de zoekresultaten van Google, samen met de andere belangrijke twee: kwalitatieve actuele content en inkomende links.

Wat betekent RankBrain voor SEO-professionals?

Voorheen was er sprake van een statische set regels waarmee je aan de slag kon, zoals kwantiteit en kwaliteit van inkomende links, het gebruik van zoekwoorden, headers, title tags en een HTTPS-certificaat. 

Deze tactieken, die jaren hebben gewerkt, verouderen of veranderen in snel tempo. RankBrain gaat over de ware intentie achter een zoekopdracht en leert doorlopend van het surfgedrag van de bezoeker. Het meet gedrag dat een indicatie geeft over de tevredenheid van de bezoeker met de zoekresultaten. Bijvoorbeeld: 

  • Hoelang blijf je op een pagina na je zoekopdracht?
  • Zoek je daarna nog langer door met gerelateerde termen?

RankBrain gebruikt dit om te leren. Hoe dichter je als tekstschrijver bij de intentie van je doelgroep kunt komen, hoe positiever.

Tips om dichter bij de zoekintentie van je doelgroep te komen

Dit zijn een aantal praktische tips waarmee je beter kunt inspelen op de zoekintentie van (potentiële) leden van je vereniging. 

  • Doe een zoekwoordenonderzoek met de tools die je voorhanden hebt (bijvoorbeeld met Googles eigen Adwords).
  • Google vervolgens op deze zoekwoorden en kijk welke suggesties Google zelf doet.
  • Pik daaruit de suggesties die voor jouw teksten relevant zijn. En verbeeld je hoe de gebruiker je logischerwijze zou Googlen. 

Schrijf daar je teksten omheen. 

Zorg er:

  • NIET voor dat je keyword zo vaak mogelijk voorkomt in de tekst.
  • WEL voor dat je keywords, relevante varianten en gerelateerde zinnen (long tail keywords) in je tekst opneemt. 

En verder:

  • Schrijf in oplossingen.
  • Maar niet voordat je het hoe en waarom van een probleem ook hebt besproken. Schrijf liever langere blogs (1000 woorden) dan 400 woorden.
  • Houd het wel scanbaar met o.a. tussenkopjes.
  • Houd ook rekening met interactie met je bezoekers. Beantwoordt je artikel de vraag die ze oorspronkelijk hadden? Hoe kun je daarover in gesprek gaan? 

En uiteraard zorg je er nog steeds voor dat de teksten goed leesbaar en relevant zijn voor je bezoeker.

Zoals je ziet, is de wereld van Google en haar algoritmen continu in beweging. Ik vermoed dat mijnheer Al-Chwarizmi deze impact niet had voorzien! Wij houden de ontwikkelingen in de gaten en passen waar nodig onze software aan de veranderende algoritmen aan. Tezamen met het toepassen van de tips uit deze blog kun je zelf je invloed vergroten op de Google ranking met je site. Veel succes!