Geboeid door 140 karakters

Door Astrid Leeman
Het was nog nèt geen trending topic op Twitter, het besluit om het maximum aantal karakters van Tweets niet op te hogen naar maar liefst 10.000, maar om de 140 tekens in ere te houden. Maar het hield de gemoederen op het internet wel bezig. Voorstanders discussieerden met tegenstanders, voorstanders steunden de voorstanders en tegenstanders vielen de tegenstanders bij. Met elk goede argumenten waarom het bij 140 moet blijven en waarom het niet bij 140 moet blijven.

Twitter


Vraagtekens en hoofdbrekens voor Twitter
Het begon bij een uitlating in januari van Twitter-topman Jack Dorsey. Hij zette vraagtekens bij de beperking in Twitterberichten op 140 karakters. En nu, een kleine 3 maanden verder, heeft hij op NBC aangegeven dat er géén ophoging gaat komen. De voorstanders juichen, de tegenstanders sputteren.

Maar wat ik me nu afvraag… Wat is er die afgelopen drie maanden gebeurd op het hoofdkantoor van Twitter? Heeft Dorsey intern problemen gekregen omdat hij zich heeft uitgelaten over iets waarvan zijn CTO hoofdpijn krijgt? Is hij tot inzicht gekomen dat de initiële kracht van Twitter, focus aanbrengen communicatie, de kracht van Twitter moet blijven? Ondanks de roep van de tegenstanders dat het een zwakte is? Hoe dan ook, het heeft intern vast voor de nodige hoofdbrekens gezorgd.

 

Astrid Leeman

Honderden wensen…
Waarom ben ik nu zo gefascineerd door dit bericht en de discussie? Als productmanager bij CCI Groep zie ik op jaarbasis vele honderden wensen, ideeën en verzoeken voorbijkomen voor onze producten. Vaak aangedragen door de mensen die ons systeem in de dagelijkse praktijk gebruiken. En alleen daarom al zijn deze ideeën heel waardevol; juist zo kunnen we ons product verder door ontwikkelen, mét en voor onze klanten.

Maar kunnen we al deze wensen zomaar realiseren? Nee… Sommige wensen spreken elkaar letterlijk tegen; wordt de ene klant er blij van, stelt het de andere klant teleur. Andere wensen zijn geen grote gemene deler binnen onze focusmarkt, professionele ledenorganisaties. En weer andere wensen hebben hele vergaande technische of functionele impact en kunnen niet ‘even tussendoor’ opgepakt worden.

… en de kunst van het kiezen
Dus is het devies: Continu keuzes maken. Wij kiezen voor 2 hoofdlijnen in onze productontwikkeling:

  1. per jaar realiseren we een aantal grote strategische projecten, zoals een nieuwe module (Kolla of integratie met Qlik) of het uitbreiden/herzien van bestaande modules (zo loopt momenteel de herziening van de Bijeenkomstenmodule).
  2. doorlopend ruimen we tijd in voor kleinere productaanpassingen, die na toetsing aan diverse criteria in volgorde van prioriteit worden aangepakt.

Zo houden we klein en groot geluk in balans en bieden we voor elke doelgroep wat wils.

Waarom de ophoging van het aantal karakters bij Twitter niet doorging, zal voorlopig nog een vraagteken blijven. En misschien krijgen we nooit een antwoord. Elk voordeel heeft zijn nadeel. Dat wat de kracht Twitter is, blijft nog even de kracht van Twitter. Of toch de zwakte?