Business Intelligence: waarom nog varen op je onderbuikgevoel?

Een blog door Irma de Hoon en Antoon Scheffers.

Data verzamelen, registreren, rapporteren, interpreteren en analyseren; dat zijn een hoop werkwoorden. Maar dat is wat we kunnen concluderen over Business Intelligence: als je niet langer alleen op je intuïtie wilt varen, is er werk aan de winkel!

Business Intelligence data

Relevante data is key

Het begint met correcte data. Zijn ze up to date en volledig? Wat heb je nodig om je organisatiedoelstellingen te kunnen toetsen? Je start dus altijd met vaststelling van missie, visie en bijbehorende doelstellingen; iets wat bij een aantal organisaties al onvoldoende aandacht heeft. Wanneer dat duidelijk is, weet je ook welke sturingsinformatie nodig is. En dan ga je onderzoeken wat de kwaliteit is van de beschikbare data. Pas nadat relevante data op correcte wijze wordt vastgelegd, kun je business intelligence gaan toepassen.

Zeker weten?

Veel organisaties gebruiken de beschikbare rapportages nu als controle op data. Maar worden ze ook al gebruikt voor controle op interne processen? Zo is contactregistratie niet alleen interessant om het aantal contacten van je buiten- of binnendienst vast te leggen; de onderwerpen waarover contact is, bieden bij uitstek richting aan je communicatie- en/of supportbeleid. Of ze leveren je input voor inefficiëntie in klantcontact.

Antoon ScheffersAntoon Scheffers


Maar we kunnen veel verder gaan met Business Intelligence. Omzetdoelstellingen op landelijk, regionaal en lokaal niveau worden getoetst en bijgestuurd, meerwaarde voor leden wordt duidelijk en trends worden zichtbaar. Business Intelligence bevestigt of ontkracht je onderbuikgevoel; vanaf nu weet je het zeker!


Sturen met een goed dashboard

Toen we onlangs bij onze klanten een rondje maakten om te vernemen met welke aankomende beslissingen organisaties worstelen, werd al snel duidelijk dat data-analyse hier een essentieel fundament in biedt. Maar hoe ga je die data dan op een overzichtelijke manier ontsluiten, zodat ze op de juiste manier geïnterpreteerd worden? Hoe zorg je ervoor dat je data op een dusdanige manier kunt presenteren, dat je als de ultieme kennisbank wordt gezien, zowel door leden als door de media? Daar heb je hele mooie tools als Qlik Sense voor. Wij hebben deze kennis in huis en zorgen ervoor dat jij over een goed dashboard beschikt om de juiste koers te bepalen.

data analyse business intelligence


Een ding is zeker: data-analyse maakt hongerig. We hebben overduidelijk gezien dat organisaties er graag hun tanden in zetten. Zoals we dat zelf oh zo graag doen! Maar let op: het werkt verslavend. Elk inzicht, roept nieuwe vragen op. En daarom is het belangrijk om eerst te bepalen wat je wilt weten. En dat ga je meten!

Workshop “Hoe data-analyse de vereniging helpt zich strategisch te positioneren”

Wij kunnen ons voorstellen dat je je nu afvraagt maar wat kan ik nog meer meten en hoe werkt dit nou precies? Daarom hebben we exclusief voor verenigingsdirecteuren en afgevaardigden een gratis workshop georganiseerd. Gedurende deze workshop behandelen wij de werking & inzet van Qlik Sense en hoe deze tool u in staat stelt effectiever en efficiënter te gaan werken.

Schrijf u snel in, de laatste workshop die we georganiseerd hebben was binnen 1 week al vol!