Waarom een bloemenpark en software op elkaar lijken

Net fris een maand bij CCI IT Groep binnen heb ik al een enorme lading aan kennis opgedaan. De grootste eyeopener tot nu toe is hoe ingewikkeld het maken van software eigenlijk is. Hoe vaak heb ik in mijn vorige functie als online marketeer bij een theater niet gemopperd op het webbureau en de CRM-leverancier? ‘Hoe moeilijk kan het zijn’ verzuchtte ik vaak tegen mijn collega’s. Ik wilde vaak, in mijn ogen, simpele aanpassingen waarvan ik dacht dat dat toch echt wel in een half uurtje moest kunnen. Of ik verwonderde me over het feit dat een bepaalde functionaliteit niet standaard in het CRM of CMS was opgenomen. Herkenbaar?

Hoe lang is De Keukenhof open?
Inmiddels heb ik kennissessies van collega’s gevolgd en heb ik al veel meer inzicht in bijvoorbeeld de bouw van een website en hoe de techniek hier achter werkt. Maar daarover later meer. Deze inzichten deden me namelijk denken aan mijn eerste stage. Dat was bij Bloemententoonstelling Keukenhof. Mijn stage duurde zeven maanden. De eerste vraag die ik meestal kreeg als ik vertelde over mijn stage was: ‘Maar de Keukenhof is toch maar twee maanden open?’ En inderdaad, dat is zo. Maar achter de Keukenhof gaat een organisatie schuil die het hele jaar bezig is om die twee maanden überhaupt open te kunnen zijn. Het houdt niet op bij een paar bollen in de grond stoppen. Er worden nieuwe ontwerpen uitgedacht, nieuwe soorten toegevoegd, nieuwe thema's ontwikkeld. Er is een team van dertig tuinmannen een jaar rond bezig om het park bij te houden. Wat ik hier maar mee aan wil geven: soms lijkt iets zo simpel maar gaat er een hele andere wereld achter schuil. Vaak vorm je een beeld van iets wat totaal niet klopt door een gebrek aan kennis. Wat niet erg is natuurlijk. Ieder zijn vak!

De wereld van CCI
En bij CCI is dat ook zo. Er gaan maanden aan denk- en programmeerwerk vooraf aan nieuwe modules of technieken. En zo’n nieuwe techniek heb je ook niet meteen onder de knie, daar moet mee geëxperimenteerd en getest worden om de volledige mogelijkheden ervan te ontdekken. En ontwikkelingen binnen ICT gaan zo snel, dat op het moment dat je iets hebt uitgedacht, er alweer een nieuwe techniek om de hoek komt kijken. Omdat ik uit ervaring weet dat dit niet zichtbaar is voor de eindgebruiker realiseer ik me des temeer dat hier een taak ligt voor de klantmanagers van CCI. Wij moeten meer inzicht geven in ontwikkelingen, vertellen waar CCI mee bezig is. Net zoals ik niet wist dat een kleur op een website aanpassen soms in verschillende lagen code moet worden verwerkt, zo weten klanten dat vaak ook niet. En naast het feit dat het waarschijnlijk meer begrip oplevert, is het ook interessant om te weten waar we mee bezig zijn en hoe iets gecreëerd wordt.

Wat er gebeurt achter de schermen
Zo is een grote ontwikkeling op dit moment het ontwikkelen van een basis-set voor CRM en CMS. Gebaseerd op de kennis die we hebben over verenigingen heeft CCI een basis opgezet van instellingen die de inrichting van CRM en CMS vergemakkelijken. Met deze basis-set kan, sneller dan voorheen, een standaard CRM of website neergezet worden. Interessant voor nieuwe klanten maar ook voor bestaande klanten op het moment dat uw website/ledennet aan vervanging toe is. Maar ook het upgrade-traject wordt onder de loep genomen. Kan dit beter, sneller, makkelijker? Ja, dat kan en daar zijn we hard mee bezig. Dit is natuurlijk maar een tipje van de sluier en er zijn nog meer voorbeelden te noemen maar dat bewaar ik graag voor de momenten dat we ‘live’ met u spreken. Voor nu hoop ik dat mijn verhaal ook bij u meer inzicht heeft gegeven. Dat de Keukenhof er op dit moment misschien wat grauw en schijnbaar onaangeroerd bij ligt maar dat het park in maart weer zal stralen. En dat u misschien niet weet waar CCI op dit moment aan werkt maar dat u er van uit kunt gaan dat er ontwikkelingen gaande zijn die ervoor zorgen dat Livits nog beter voor u gaat werken.