Ledengroei: Van 2.000 naar 50.000

Afgelopen augustus vond het jaarlijkse ASAE congres plaats in Detroit, USA. Hier komen meer dan 5000 verenigingsprofessionals uit de hele wereld bijeen om kennis, ideeën en ervaringen uit te wisselen. 5 Dagen lang kun je vele lezingen en learning labs bijwonen, andere deelnemers ontmoeten en ervaringen uitwisselen.

CompTIA – brancheorganisatie voor IT
Tussen alle sessies sprong voor mij één sessie eruit, die van CompTIA, de brancheorganisatie voor IT. Zij hadden 2000 leden en ze besloten een open-accesmodel te ontwikkelen – geen gek idee voor de IT-industrie. Dankzij dit model kregen ze binnen korte tijd 50.000 mensen die zich lieten registreren als gebruiker. Deze gebruikers kregen minder rechten dan de leden, maar wel toegang tot de kennis. Gebruikers kunnen deelnemen aan betaalde cursussen en bijeenkomsten. Daar wordt vervolgens persoonlijk contact gelegd om hen van gebruiker echt lid te maken.

> Dankzij deze aanpak heeft CompTIA binnen 1 jaar ongeveer 10% echte ledengroei gerealiseerd.

Daarnaast verdienen ze ook aan cursussen & bijeenkomsten en dat zorgt ook voor een betere verdeling tussen diverse inkomsten, ze zijn minder afhankelijk van contributie.

TIP
Een zinvolle les voor alle brancheorganisaties; zorg ervoor dat alle mensen op de werkvloer (medewerkers binnen de gehele sector en niet alleen van leden) je kennen, niet alleen de top van de organisaties. Dat is deze vereniging gelukt.

Het hele verhaal
Groei was lastig en al jarenlang werd er gewerkt conform eerder gebaande paden. Zonder echte veranderingen gebeurde er uiteindelijk onder streep niets. Leden erbij, leden eraf, per saldo geen verbetering. De nadelen hiervan zijn groot. Aangezien ze maar een klein aantal bedrijven in de branche representeren werd hun invloed kleiner. Door het kleine aantal leden werden ook werkgroepen en besturen telkens bevolkt met het zelfde type professionals die ook nog een druk bezette agenda’s hebben.

CompTia verzorgde voor heel veel professionals opleidingen en certificaten. Maar behalve omzet had dat geen verder positief effect.

Tijd voor verandering dacht het bestuur
Er kwam een nieuwe CEO en die heeft alles omgegooid. Drastische organisatie verandering en het hele denken over leden en hun rol als brancheorganisatie is aangepakt. Vrijwel alles vernieuwd, de strategie, de uitvoering en de middelen. In een gloednieuw hoofdkantoor werd besloten om de contributie te verlagen en om de drempel van lidmaatschap ver naar beneden te brengen.

Doel
Het doel was om veel meer mensen in de branche te bereiken i.p.v. een hernieuwde poging om nieuwe corporate leden te werven. CompTia dacht dat grote veranderingen pas zouden kunnen gebeuren als ze veel meer zichtbaarheid voor werkgevers en werknemers in IT zouden hebben.

Angst bij bestaande leden
Bestaande leden waren heel bang dat iedereen echt lid zou worden dus CompTIA zijn zorgvuldig weggebleven bij woorden als lidmaatschap en gratis. Wel hebben ze toegang gegeven tot vrijwel alle content. Oftewel de “open access“ aanpak. Het ging dus over digitale inschrijving zonder extra kosten. Een eenvoudige manier om heel veel geïnteresseerden (medewerkers van bedrijven in de sector, vaak jongeren) toegang te geven tot belangrijke informatie. Iedereen mag zich registeren.

 

Communities
Ze hebben duizenden mensen in communities actief in werking gekregen. De grote spelers helpen vaak niet in communities. Die zijn te corporate en dus niet actief. Kleine spelers en IT-ers hebben een passie voor hun vak. Grote hebben dat soort belemmeringen niet en dus wel actief.

Ze noemen deze gebruikers gewoon “Geregistreerde gebruikers”. Ook ik heb mijzelf direct ingeschreven en krijg nu hun informatie. Makkelijk en snel en precies op maat naar mijn behoefte.

En nu hebben ze kans om van de grote groep geregistreerde gebruikers echte leden te maken.

De juiste en complete content
Het was van groot belang om het materiaal op de site (de content) helemaal top in orde te hebben, een fulltime content redacteur heeft echt goed nagedacht over de content creatie en content verspreiding en boodschap van het “whats in it for me”. Het is belangrijk dat zowel bestaande leden zich gehoord voelen als dat de potentiele leden getriggerd worden.

Software-ondersteuning
Dankzij nieuwe software, een digitaal community platform en CRM is het geheel perfect ondersteund en hebben zij dankzij de technologie van nu dit resultaat kunnen bewerkstelligen. Wij (CCI) bieden ook software aan (CCI Livits) die uw organisatie zou kunnen ondersteunen als u een dergelijk initiatief zou willen starten.

Succes
Het was vooral de unieke manier waarop CompTIA dit traject heeft aangepakt, de inzichten en het lef, wat mij enorm aansprak. Waren er maar meer verenigingen zoals zij die dit zouden durven. Want het succes van CompTia is in mijn beleving een schoolvoorbeeld van hoe het anders en beter kan!