Y en ik

Laat ik me even voorstellen, ik heet Wesley, geen meneer Blommerde. Het liefst draag ik een spijkerbroek met een shirt, liever geen pak met stropdas daar voel ik me niet prettig in, en mijn gympies lopen simpelweg het lekkerste! Hetzelfde geldt ook voor mijn vrienden, ook allemaal y-generatie.

Ik werk intussen 10 jaar met veel plezier bij CCI Groep. Het leuke van de klanten van CCI Groep is dat je keer op keer in hele verschillende branches terecht komt. Je ziet overigens wel dat veel van onze klanten, ondanks deze verschillen, kampen met dezelfde problemen. Een van deze problemen is ledenretentie. Het valt me meer en meer op dat het gat tussen wat de y-generatie zoekt bij een vereniging en wat de vereniging aanbiedt, niet altijd op elkaar aansluit. Veel verenigingen worstelen hiermee.

Vergrijzing binnen de ledenorganisatiebranche
Ledenorganisaties hebben steeds meer te maken met vergrijzing. Van oudsher was het meer dan logisch dat men aangesloten was bij een vereniging, maar die tijd ligt alweer even achter ons. De nieuwe generatie is moeilijker te bereiken en te enthousiasmeren voor een lidmaatschap. Verenigingen moeten daarom echt in beweging komen!

 

Gen Y & Social Media
Maar wat kunnen verenigingen nu doen om deze groep te bereiken? Met een digitale nieuwsbrief of een artikel op je website alleen ga je het niet redden. Wat doe ik als ik even in de lift sta, of als ik naar mijn auto loop of zelfs als ik op het toilet zit (details zal ik je besparen…), juist, dan pak ik mijn telefoon en scan ik in een paar minuten mijn social media kanalen af. Dat worden er steeds meer en ze veranderen ook regelmatig.

In die paar minuten dat we even tijd hebben om langs de sociale media te gaan worden we overladen met informatie, Merel die Sushi aan het maken is, Frank die stil staat in een warme trein, Vereniging Eigen Huis met tips voor de verkoop van een woning, Marjan die boos is omdat haar man hun 12 jaar samen is verge… Hey! Vereniging Eigen Huis! Ik wil mijn woning gaan verkopen, komt dat even goed uit!

Het valt me op dat steeds meer van onze klanten ook actief zijn op social media. Dat is zonder meer goed. Let er wel op dat social media niet een platform is om te informeren, maar het juist een platform is om met elkaar te communiceren. Dus als je deze kanalen gebruikt volg deze dan ook op. Reageer op reacties van mensen en zoek de interactie op. Natuurlijk zijn er altijd mensen die dingen roepen waar je niets mee kunt, maar ook daar kun je een leuke draai aan geven! Zie het voorbeeld van Vakbond de Unie.

Hoe trek je leden aan van Gen Y?
Wil je leden aantrekken moet je ervoor zorgen dat je zichtbaar bent op sociale media en dat je ook via die kanalen je doelgroep aanspreekt. Wil je dat ik jou zie en dat ik iets van jou vindt, zal je moeten zorgen dat je opvalt. Maak je informatie behapbaar, ik heb tenslotte niet heel veel tijd. Een goed middel hiervoor is bijvoorbeeld een (al dan niet een geanimeerde) infographic of een korte video.

Het voordeel is dat delen maar een kleine moeite is en prima past in die paar minuten tijd die ik heb. En aangezien ik graag alles deel op facebook en twitter, ga ik mijn ervaring delen met iedereen of ze het leuk vinden of niet! Een leuk voorbeeld was een bericht welke ik las van iemand die de KLM wilde bedanken voor een hele goede ervaring.

Wat je in dit bericht ziet terug komen is iemand die haar lof uitspreekt over de bemanning van de KLM. Deze mensen hebben effort gestoken in het gerust stellen van deze mevrouw door haar op een erg persoonlijke en informele manier te benaderen. Ze spreken de zelfde taal. Grote kans dat zij nog een keer een ticket boekt bij de KLM.

Benader Gen Y op een persoonlijke manier
Daar zit denk ik het belangrijkste, benader de Y generatie op een informele en zeer persoonlijke manier. Zorg dat de informatie die ik krijg interessant is voor mij, ik heb het tenslotte al ‘druk’ genoeg. Dus als je mij een nieuwsbrief verstuurt, laat de inhoud dan aansluiten op hetgeen ik nodig heb. Er zijn tegenwoordig genoeg mogelijkheden om zo’n nieuwsbrief te personaliseren en volledig af te stemmen op de interesses van je doelgroep.

Als ik een bijeenkomst bezoek, spreek mij dan aan met Wesley en laat mij me op mijn gemak voelen als ik geen stropdas aan heb. Beloon mij met mijn bijdrage welke ik lever. Dit hoeft niet moeilijk te zijn. Een simpel bedankje per mail is voldoende!

Is je vereniging Gen Y proof?
Het gemiddelde bestuur bestaat uit generatie babyboomers. Ja, die generatie heeft heel veel kennis en de generatie Y kan nog veel leren, maar vergeet zeker niet dat dat andersom ook het geval is! Ik zie bij een aantal verenigingen dat er een ‘jongeren-tak’ binnen de vereniging is. Op zich een goed concept, maar de eerste vraag die ik me stel is waarom in een aparte groep? Is het juist niet mooi als je de krachten van de verschillende generaties kan bundelen? Een goede balans is belangrijk, dan ontstaan er mooie dingen.

Kom in actie
Als je de jongere generatie niet nu al begint aan te spreken loopt je het risico dat het bestaan van je vereniging in gevaar komt. Zorg dat je je interne vereniging zo inricht dat de jongere generatie lid wilt worden. Heb ik alle antwoorden over hoe je dat kan doen? Absoluut niet, maar kijk eens om je heen, er lopen genoeg generatie Y-ers rond, #durftevragen.

Terwijl ik als generatie Y een mooie blog de wereld in gooi in de hoop dat jullie hier iets mee kunnen, is generatie Z alweer druk bezig met het plaatsen van een nieuwe vlog (video blog). Maak haast, want voor je het weet loop je zover achter dat je het met één sprintje niet meer gaat redden.