Vereniging + Anders doen = Ledenmagneet

Anders dan anders
Als ik op LinkedIn zit, zie ik regelmatig berichten van Richard Branson voorbijkomen met wijsheden, ervaringen en de meest bizarre uitspattingen zodra er een nieuw product wordt gelanceerd of als hij gewoon ruchtbaarheid aan Virgin wilt geven. Zijn manier van opvallen heeft hem in ieder geval geen windeieren gelegd. Iemand anders, die tevens speelde met het concept om anders te zijn en te denken was Steve Jobs. Revolutionair hoe hij Apple in de markt heeft weten te zetten door anders te denken. Iets dat uiteindelijk letterlijk opgenomen is door de slogan “Think Different” in te zetten als één van de Apple campagnes. Steve heeft Apple nog meer op de kaart weten te zetten door zijn eigen wijze van presenteren, gekleed in spijkerbroek en zwarte coltrui. Iets dat velen gekopieerd hebben.

Dollar shave club
Tijdens het ASAE 2015 congres in Detroit gebruikte de openingsspreker Josh Linkner meerdere voorbeelden om aan de aanwezige verenigingsprofessionals duidelijk te maken dat het van belang is om anders te durven zijn of dat je het lef hebt om te innoveren. Een mooi voorbeeld dat hij gebruikte was de Dollar Shave Club, een partij die het aandurft om de grootste speler in de markt, namelijk Gillette, letterlijk dwars te zitten. Het maken van een briljant filmpje was de inzet om menig kijker te overtuigen om zich aan te sluiten bij deze Club. Op de website zult u ook direct zien wat het bereik is van zijn slimme campagne.

Opvallen door innovatie
Terwijl de zaal bijkwam van het lachen na het zien van het filmpje, ging Josh nog even verder over innovatief zijn. Iedereen is bekend met de Amerikaanse donut en zijn Europese tegenhanger, de croissant, is geen onbekende. Dus bedacht Dominique Ansel de Cronut, een combinatie van een donut en een croissant. Tezamen met de slogan ‘Have the guts to Cronuts’ wist hij binnen mum van tijd New York op zijn kop te zetten, waarna de rest snel volgde. Josh voegde hieraan toe dat je natuurlijk niet elke keer iets nieuws kunt bedenken en dat je andere manieren kunt vinden om op te vallen. Zo ook de iets kleinere vliegmaatschappij Kulula, hoe konden zij nu opvallen tussen al die reuzen van maatschappijen? Als je de foto hiernaast bekijkt, dan is één ding zeker. Dit vergeet je niet zo snel en wat betreft Kulula, hun business groeide.

Daan op slippers
Wat ik niet snel vergeten ben, was de presentatie ‘Dare to be different’ van mijn (toen nog niet) collega Daan Hoogendijk tijdens ASAE 2014. Hij begon zijn verhaal door aan het Amerikaanse publiek te vertellen wat zijn passies zijn en onderbouwde dit met allerlei foto’s. Totdat hij de titel van zijn presentatie kracht bijzette door daadwerkelijk op een andere manier te presenteren, namelijk in zijn korte broek en slippers. De conservatieve Amerikanen moesten even wennen aan die aparte Nederlander, maar konden de humor er wel van inzien. Hij vertelde vervolgens hoe hij een ledenorganisatie had geadviseerd om de jonge generatie in te zetten bij de profilering. In plaats van teksten op de website kwam er filmpjes van leden voor leden opgenomen door de jonge generatie. Dit werd zeer gewaardeerd door de leden en het aantal bezoekers van de website steeg

Nieuwe ontwikkelingen
Nu vraagt u zich af waar deze blog naartoe gaat, welnu, dat zal ik u vertellen. Want het bruggetje naar de verenigingswereld is makkelijk te maken. U heeft continu de uitdaging om uw vereniging te profileren, want dat is mede een manier om huidige leden te binden en nieuwe leden aan te trekken. Innovatie is daarom ook op uw vereniging van toepassing, want men zegt niks voor niks stilstand is achteruitgang. U kunt dit doen door een nieuwe website, maar daarmee ben je er vaak nog niet. Er zijn mooie creatieve manieren om op te vallen als ledenorganisatie. Zo vertelde Titia Siertsema (Voorzitter UNETO-VNI) in Detroit over haar ervaring dat UNETO-VNI een theaterproductie heeft ingezet met als doel: op een andere wijze de grote technische, maatschappelijke en economische uitdagingen in de branche laten zien. Een mooie innovatieve manier om leden te bereiken. (bron: www.uneto-vni.nl/actueel/installatiebranche-in-het-theater)

Met andere woorden, hoe gaat u uw vereniging op de kaart zetten door ‘op te vallen’? Daarnaast is het tevens de uitdaging om dynamisch te blijven als vereniging. Een manier om deze informatie te borgen is door het bouwen én onderhouden van een community. U creëert een ‘outside in’ situatie, waarbij uw vereniging leden stimuleert om mee te denken aan innovatieve ideeën en u blijft op de hoogte van zaken die spelen en zich ontwikkelen. CCI heeft hiervoor een nieuw online community platform ontwikkeld, waarmee u interactie met leden én tussen leden stimuleert. Voor ons is alleen nog de vraag of we Richard Branson kunnen inzetten om voor dit mooie product extra aandacht te generen.