Knuffel uw leden

Stel u wordt lid van een vereniging, het was deels een impuls “aankoop”. U bent wel benieuwd naar wat ze te bieden hebben. U schrijft zich in, u ontvangt een bevestiging en dan… helemaal niets…. U betaalt contributie maar waar precies voor? U ziet de toegevoegde waarde niet en besluit uw lidmaatschap op te zeggen.

Helaas komt dit vaker voor dan dat u denkt en uit harde cijfers blijkt dat leden binnen 6-9 maanden nadat ze lid zijn geworden ook weer weg gaan. Waarom is dit? Waarom willen nieuwe leden geen lid blijven?

Toegevoegde waarde
Dit komt omdat de nieuwe leden niet “geknuffeld” worden. Het is namelijk belangrijk dat u nieuwe leden actief “begeleid” na aankoop van hun lidmaatschap omdat u hen het gevoel wil geven dat het lidmaatschap waardevol is!

Leden zoeken bevestiging en het is aan u als vereniging om die bevestiging te geven. Doet u dit niet dan raakt u uw leden gegarandeerd kwijt.

group-hug1

Knuffel uw leden

Maar hoe doe ik dat dan zult u zich wellicht afvragen. Hieronder geven wij enkele tips om ermee aan de slag te gaan:

  1. Bel uw leden!
    Bel uw leden op en maak kennis met elkaar. Loop hierin een lijst voor uzelf af en stel vragen, wees oprecht geïnteresseerd in hen. Vraag naar wat ze doen. U kunt op uw beurt vervolgens vertellen wat u precies doet als vereniging voor hen. U informeert en enthousiasmeert. N.a.v. dit gesprek kunt u bepaalde documentatie toesturen naar het lid waar diegene interesse in toonde. U levert direct aandacht en toegevoegde waarde. Het lid voelt zich gehoord.
  2. Ga op bezoek bij uw leden
    Niet alleen telefonisch maar ook face-to-face contact wordt enorm op prijs gesteld. Spreek uit dat u het zo fijn vind dat ze lid geworden zijn. Laat ze direct weten bij wie ze van de vereniging terecht kunnen als ze vragen hebben en neem ze mee door het besloten ledennet (indien aanwezig) waar men informatie kan vinden dat exclusief bedoeld is voor hen.
  3. Help uw leden tijdens hun eerste bijeenkomst
    U kent het wellicht zelf wel, daar staat u dan op zo’n netwerkborrel. De sprekers zijn interessant maar u kent eigenlijk niemand en ietwat verloren in een hoekje drinkt u van uw kop koffie. Geen fijn gevoel he? Dat vindt ieder lid die voor de eerste keer naar uw bijeenkomst komt ook! Besteed aandacht aan hen. Diegenen die nog niet eerder zijn geweest ervaren een drempel, ze weten niet wat ze kunnen verwachten. Zorg dan dat ze zich speciaal voelen, dat ze erbij horen. Vang ze op bij de receptie/balie, schud elkaar de hand en neem ze mee de zaal in. Stel uw leden aan elkaar voor! Zo zijn ze direct in gesprek, niet langer alleen en zijn i.p.v. een toeschouwer een deelnemer.
  4. Presenteer uw leden
    U verstuurt ongetwijfeld op regelmatige basis een digitale nieuwsbrief naar uw leden. Dit is een perfect middel om uw leden met naam en toenaam op te nemen hierin en voor te stellen. Men kan zichzelf en hun werk/bedrijf presenteren, iets wat elk lid prettig vind. Exposure. De kans is kleiner dat men stopt met het lidmaatschap nadat men de kans gekregen heeft “het podium te pakken”.

Naast deze tips bestaan er nog veel meer mogelijkheden om aandacht te schenken aan uw leden en hen te behouden voor het opzeggen van hun lidmaatschap.


KHN

KHN biedt naast de voordelen van het reguliere lidmaatschap, zoals toegang tot Mijn KHN (ledennet), opname in de maillijst voor de wekelijkse nieuwsbrief en het ontvangen van uitnodigingen voor evenementen etc. ook:

  • Een aspirant lidmaatschap aan. Zo kunnen horecaondernemers in spé alvast lid worden van KHN en persoonlijk advies genieten in de fase waarop dat juist zo belangrijk is. Het aspirant lid heeft gedurende deze periode tevens gratis toegang tot een “starterscoach”. Dat is één specifieke medewerker waarop het aspirant lid kan terugvallen.
  • Een welkomstpakket met informatie over wat KHN aanbiedt en een muurschild.
  • De mogelijkheid om vrijblijvende offertes van de ledenvoordeelpartners van KHN te ontvangen.
  • Dat, binnen een half jaar na inschrijving van een nieuw lid, er een regiomanager langkomt voor een persoonlijk (advies)gesprek.

KHN: “Het binden van nieuwe leden is ook voor KHN een aandachtspunt. Je hebt maar kort de tijd om de waarde van het lidmaatschap duidelijk te maken.”

CCI heeft veel ervaring op het gebied van ledenwerf strategieën, verdienmodellen & ledenretentiemodellen. Daarnaast leveren wij software waarmee u kunt meten welke leden actief zijn en welke niet. Zo kunt u heel specifiek die leden benaderen die in de gevarenzone zitten. Wilt u hier meer over weten? Neem contact met ons op.