Data-driven besluitvorming is de toekomst

De organisaties die consistent aan data-analyse doen en deze data laten doorwerken in hun besluitvorming presteren op het gebied van winstgevendheid en productiviteit 5 á 6% beter dan soortgelijke organisaties die geen data driven besluitvorming hebben. Het onderbuik gevoel wordt aan de directietafels van succesvolle organisaties steeds minder belangrijk en dat loont. (Bron: Brynjolfsson, Hitt en Kim van de universiteiten van Pennsylvania en MIT).

Wat zijn kerngegevens van leden, waar zijn ze mee bezig, welke toekomstvisie heeft men en hoe kan de vereniging daarbij aansluiten?
U kunt feiten halen uit de vereniging, zoals die bijvoorbeeld informatie geven over de afname en winstgevendheid van de diensten die u aanbiedt. U kunt de mate van betrokkenheid van uw leden meten (aanwezigheid tijdens bijeenkomsten, actief in commissies, zoekend op de website, meeschrijvend in fora, et cetera) of de onderwerpen zien waarover leden contact zoeken met de vereniging. Allemaal data die sturingsinformatie opleveren voor de vereniging en bijvoorbeeld kunnen helpen om focus aan te brengen en om leden informatie op maat aan te bieden.

CCI IT GROEP biedt zowel deze informatie middels haar eigen softwareoplossing CCI Livits als middels Google Analytics. Vaak krijgen we de vraag wat het verschil is tussen deze twee en hoe de vereniging deze tools het beste kan inzetten.


Statistiekenmodule van Livits

De volgende zaken zijn te meten vanuit de module:
  • Pagina’s
    U kunt zien welke pagina’s van uw website en ledennet het meest bezocht zijn over een bepaalde periode.
  • Zoekmachine statistieken (zoekwoorden)
    U heeft inzicht in de meest gebruikte zoekwoorden op uw website en ledennet over een bepaalde periode.
  • Bijeenkomsten statistieken
    U ziet welke bijeenkomst online het meest bezocht is binnen een bepaalde periode.
  • Gebruikers statistieken (ingelogde bezoekers)
    Zie welke leden het meest actief zijn. Dit is specifieke informatie uit CCI Livits en kan niet uit Google komen.
  • Nieuwsberichten
    Wilt u weten welke nieuwsberichten het meest gelezen zijn? Dat kan middels deze functie. U heeft inzicht in welke onderwerpen het meest gewaardeerd worden door uw leden.
  • Documentenstatistieken
    Inzicht in welke documenten het meest worden gedownload. Ook hier geldt dat u ziet welke documenten het meest zijn geraadpleegd en dus mag u concluderen dat uw leden hier het meeste interesse in hebben.


Google Analytics

Naast de standaard statistiekmodule van Livits is het ook mogelijk om als aanvulling Google Analytics te gebruiken. Hiervoor dient een unieke Google Analytics code aangevraagd te worden bij Google. Deze kan door CCI Groep ingebouwd worden.

Wat is er allemaal mogelijk in Google Analytics?
Veel, heel veel. Dat is meteen dan ook het grote voordeel en nadeel van deze tool. Zo is er een persoonlijk dashboard te maken waarop je de voor jou relevante informatie kunt tonen en kan je deze vervolgens automatisch in je mailbox terecht laten komen. Kijken hoe lang bezoekers op je website zitten of zien of ze deze met een mobiele telefoon bezoeken? Allemaal geen probleem. Dit zijn slechts enkele statistieken die te tonen zijn vanuit Google Analytics maar er is veel meer te bieden in deze tool.

Wanneer u zich zonder voldoende kennis gaat verdiepen in Google Analytics zult u zien dat dit een waar doolhof is. Want kent u de term “bouncepercentage” of kunt u zelf een segment aan een statistiek toevoegen? Alleen de mobiele gebruikers tonen en hierin een vergelijking maken van 2013 t.o.v. 2014? Vast niet allemaal. Om al deze statistieken goed te kunnen lezen en alle mogelijkheden volledig te kunnen benutten adviseren wij om een cursus te volgen, CCI kan deze cursus verzorgen.

Concluderend
Met Livits heeft u inzicht in data die specifiek van toepassing is op uw vereniging en dit is niet mogelijk met Google Analytics. Google Analytics bevat daarentegen veel uitgebreidere opties per statistiek. Google Analytics statistieken en Livits statistieken zijn aanvullend op elkaar. Voor een volledige inzicht in het gebruik van uw site(s) adviseert CCI Groep om gebruik te maken van beide mogelijkheden.

Vanuit de statistieken module van CCI Groep is er een knop beschikbaar waarmee Google Analytics in een nieuw venster geopend wordt en u nog sneller bij uw Google statistieken kan.

Let wel: Google Analytics is zo uitgebreid dat het ook een steile leercurve heeft, CCI kan hierin ondersteunen. Wij kunnen bij u langskomen voor een cursus Google Analytics of de statistieken module van Livits, uiteraard kunnen we dit ook verzorgen voor beide pakketten. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden die voor u van toepassing kunnen zijn.