Beacons: ook voor jouw ledenorganisatie?

Communicatie naar de leden wordt en moet steeds persoonlijker. Als professionele ledenorganisatie stuur je daarop aan. Het is een manier om een stukje meerwaarde te laten zien. Eigenlijk wil je dat niet eens beperken tot geschreven materiaal. Ook in levenden lijve en op locatie wil je de ‘customer journey’ van jouw leden zo persoonlijk mogelijk maken. Toekomstmuziek? Niet echt. Met behulp van beacons kun je zelfs in een congrescentrum jouw leden zich bijzonder laten voelen. Lees hier hoe.

Nieuwsbericht  beacons

Wat is dat eigenlijk, een beacon?

In het Nederlands zouden we ze bakens noemen. Het is een soort GPS voor binnen. En nu steeds meer marketeers creatieve innovaties ermee zien, worden ze heel snel populair. Denk even aan een oude film waarin een jongetje op de hoek van een drukke straat kranten staat te verkopen. Hij staat aan een stuk door de naam van de krant te roepen, een paar nieuwsfeiten en de prijs. Een sprekende vergelijking. Beacons zijn kleine zendertjes die continu een signaal versturen in de ruimte waar ze zijn geplaatst. Een modern, mobiel device, zoals een smartphone of een tablet, kan dit signaal oppikken. Als ze bluetooth aan hebben staan ten minste. Zodra het signaaltje door het mobiele device is ontvangen, kun je er wat mee. Je weet dan namelijk precies waar die persoon is.

Ho even, hoe zit dat met de privacy?

Kijk, dat is een goede vraag. Inderdaad, door het inzetten van beacons kun je tot op enkele meters nauwkeurig vaststellen waar iemand is. Daar zit inderdaad een privacy dingetje. Gelukkig gaat dat vaststellen niet automatisch en al helemaal niet zonder medeweten van de persoon. De smartphone of tablet heeft namelijk een app nodig om dat beacon signaal te ontvangen en er iets nuttigs mee te doen. Op dat moment krijg je te maken met de verwerking van persoonsgegevens in jouw systemen. Die waren door jouw handelen vanwege de AVG natuurlijk al veilig. Op dat vlak dus geen probleem. En die app doet alleen waar de gebruiker toestemming voor geeft, dus die kant is ook op de goede manier beschermd.

Goed, maar wat kan ik er mee?

Kort gezegd, je kunt het zo gek niet bedenken. Alles waarbij je de fysieke locatie van een lid kunt verwerken tot een persoonlijk bericht of een persoonlijke actie is mogelijk. Van ‘hartelijk welkom op dit congres, mevrouw de Vries’ tot en met een persoonlijk aanbod voor de cursus waarover je net op de beursstand staat te lezen.

Zo werkt het

Onder alle mooie toepassingen ligt natuurlijk een stukje techniek wat dit allemaal mogelijk maakt. De beacon zelf weet je al. De app die een lid geïnstalleerd heeft gebruik je om het desbetreffende lid in te laten loggen en waar nodig toestemmingen te verlenen. Via de app wordt iemand dus uiteindelijk geïdentificeerd. De app stuurt, zodra deze het beaconsignaaltje ontvangt, op zijn beurt ook een signaal, nu naar onze Livits server. Daar staan de nodige acties geprogrammeerd die bij deze beacon horen. En die acties, we gaven het al aan, kunnen echt alles zijn.

Nieuwsbericht  beacons 2

Praktijkvoorbeelden

Om alles wat tastbaarder te maken hieronder twee voorbeelden.

Bijeenkomsten, congressen en presentaties

Door op een aantal strategische plekken beacons te plaatsen met de juiste vervolgacties in ons product Livits kun je het volgende bereiken:

  • Volautomatisch aanmelden, aanwezigheid registreren en persoonlijk welkom heten van een deelnemer
  • Registreren aan welke lezingen is deelgenomen
  • Bij vertrek de relevante (deelgenomen) presentaties of, indien die keuze werd gemaakt, alle presentaties pushen naar de smartphone of e-mail van het lid

Voor de organisatie scheelt deze manier van werken enorm veel tijd bij het registreren van de deelnemers en het later versturen van de informatie. De leden hoeven uiteraard niet meer te wachten bij aankomst maar kunnen gelijk, geregistreerd en al, doorlopen. Bij vertrek beschikken ze direct over alle gewenste informatie. Dit hebben ze aangegeven in de bijbehorende app.

Beurzen

Wanneer de ledenorganisatie deelneemt aan een beurs en iets bijzonders voor haar leden wilt doen, kan dit ook via beacons. Het signaal kan nu bijvoorbeeld door een lidmaatschaps-app of een privé nieuws-app worden opgevangen. Via de server kan nu bijvoorbeeld een pushbericht worden teruggestuurd met daarin een tegoedbon voor koffie van de barista die op de stand van de ledenorganisatie staat. Of toegang geven tot de VIP-area bij de beursstand.

Welke toepassing heb jij bedacht?

Je ziet, er is veel mogelijk door beacons in te zetten. Het past perfect in een marketingstrategie om meer leden aan jouw organisatie te binden. Heb je al een toepassing in gedachten of wil je gewoon meer weten? Bel ons dan om dit door te spreken. We helpen je graag weer een stapje verder.